Reseberättelse från Kanada
avsnitt 6: Victoria

När jag skulle dra vidare från Vancouver fick det för enkelhetens skull bli med en busstur. Denna skulle i sin tur med bilfärjan till Vancouver Island, och därpå köra tvärsöver ön till västkusten. Målet var Victoria, huvudstad i British Columbia. Färjeleden ingick i BC Ferries många tättrafikerade rutter. Under resan genom den vackra skärgården fick jag dock hålla mig inomhus. Semesterns enda regn kom under överfarten.

Väl framme konstaterade jag att de knappast haft regn på sådär 3 månader - minst. Knastertorrt. Någon påstådd brittisk atmosfär kan man inte beskylla stället för att ha. Om man bortser från enstaka tvåvåningsbussar - i högertrafik. Naturen påminde däremot mycket om Bohuskusten, frånsett de mycket höga bergen i fjärran. Dessa låg dock på den amerikanska sidan av gränsen. Tyvärr var det mycket fylla, så på lördagkvällen låg spyorna som en snitslad bana genom centrum. En något oväntad erfarenhet på denna kontinent. Men på en semesterort med Kanadas bästa klimat, är det kanske oundvikligt.

För att hålla packningen på ett minimum tvättade jag själv ungefär var tredje dag under hela resan. På motellet i Victoria var det tyvärr så instängt att tvätten knappt ville torka. Jag kom då på den brilljanta idén att hänga upp underkläderna i takfläkten. Den gick emellertid fortare än jag tänkt mig, och snart satt alla klädespersedlar klistrade längs väggarna. Detta hotell hade ingen frukost, så jag handlade själv i närbutiken tvärsöver gatan. Expediten lade efterhand ned alla inköpen i en kasse på sin sida disken, för att sen överlämna den färdigpackad. Det låter kanske udda för att vara i en livsmedelsaffär, men så gör de ju i andra butiker även i Sverige, om man tänker efter.

Hade jag haft lite mer tid kunde det varit kul att hyra en bil och åka runt lite på denna ganska stora ö. Det finns flera uppseendeväckande nationalparker att stoltsera med. Redan staden var ganska tilltalande, och med mycket goda bussförbindelser, så det var lätt att ta sig runt. På en hög klippa överblickande Juan de Fuca straits, fick jag se en tomt med skylten "till salu". Den kanske var dyr, men annars hade det varit lockande att slå till.

Efter Victoria fortsatte jag med en amerikansk färja till Seattle. Det låter inte så dramatiskt, ungefär som att åka en dagstur från Stockholm till Åland, eller från Göteborg till Danmark. Men priset var 637 kr enkel resa (nästan dubbelt upp för T/R). Det är drygt 10 gånger mer än var det kostar att åka Göteborg-Frederikshavn. Den trafiken drivs i sin tur av ett privat och (någorlunda) lönsamt företag - Sten Allan Olsson. Till råga på allt delade de faktiskt ut fribiljetter i början på 80-talet, när de hade konkurrens av ett annat rederi.

Särskilt trist är detta höga pris i skenet av den ständiga amerikanska kritiken gentemot Europas välfärd. Man verkar ju anse att vår kontinent är något sorts kommunistnäste med "förgörande höga skatter, strikt arbetsmarknadslagstiftning, för lång semester, för bra a-kassa" o.s.v. Nu bör man förstås veta att Amerikanska media som regel är kontrollerade av personer med starka kopplingar till högerpartiet, och kanske fungerar som en sorts propaganda. Eller så är de bara så förbaskat avundsjuka och frustrerade, över att de inte både kan äta och behålla kakan, som vi Socialdemokrater (förlåt Svenskar) hittills har lyckats med.

Hur som helst gjordes reklam för att man kunde köpa en liter sprit skattefritt om man varit borta 24 timmar. Tror jag hört det där förut. På båten kom jag i samspråk med ett äldre par från Salt Lake City, som undrade om vi hade feodalsystem i Sverige. Vad svarar man på sådant? Eller om vi hatar amerikaner. Jag svarade att de flesta svenskar inte är så engagerade, att vi vare sig gör det ena eller det andra. Att USA faktiskt bara är ett land bland många andra. Jag hoppas att jag inte gjorde allför dålig reklam för vårt land.

Detta var alltså det sista stoppet i Kananda. För den som nu blivit intresserad av att själv åka, rekommenderas "Over Canada — an aerial adventure" ISBN 0-920431-87-9. Den här boken var en starkt bidragande orsak till att jag slutligen kom iväg på denna odyssé, och också valde just de aktuella platserna. Boken köptes i Kanadas paviljong på världsutställningen i Hannover 2000.

Lars