Det sägs att en majoritet av Svenska folket INTE vill ha marknadshyra. Ändå driver våra politiker frågan - för fastighetsägarnas skull. De vill ha ÄNNU mer pengar. Det räcker inte med en vinst på 50%, som min värd tar ut idag. Det räcker inte heller att vara emot. Du måste engagera Dig. Skriv till ditt parti, skriv till kommunen, skriv till hyresgästföreningen, demonstrera! Det gjorde jag. Jag gissade på 400 deltagare, men i tidningen stod det något om 1000. Det är fortfarande väldigt lite. Det är 100.000-tals invånare i Stockholmstrakten som kommer att få sin ekonomi (ännu mer) förstörd. Även andra näringsgrenar i samhället...för om hyresvärden tar hela vår disponibla inkomst, så blir det inget över till andra affärer, restauranger och företag. Det har de inte tänkt på! Alltså företagarföreningar o.d.
Det blir INTE fler bostäder med marknadshyra. Vi har redan provat detta. Det är därför som allmännyttan startade för drygt 75 år sedan. Längre tillbaka än så är det inte! Även HSB var ett svar på detta missförhållande, alltså svår bostadsbrist, mycket dålig standard, trångboddhet, och sanslösa ockerhyror. Med marknadshyra får vi gradvis tillbaka denna situation. Gud förbjude att man bygger fler bostäder i en sådant läge! Då ökar ju tillgången, vilket sänker priserna, enligt marknadens logik. Bättre att upprätthålla en så stor brist som man vågar, utan att samhället (politikerna) kommer att ingripa på nytt. Ännu bättre vore ju att riva halva beståndet i landet, för då måste ju två familjer bo tillsammans (som på 1930-talet). Då kan man suga ut två familjers inkomst! Hyran kommer att sättas så högt att man måste dela bostad. Inte för att det egentligen är så dyrt. Jag betalar redan idag cirka 8000 kr. Ännu finns liknande kommunala bostäder på annat håll i landet till en hyra på runt 3000 kr. De går knappast med förlust. Inte heller är vatten, avlopp, el, eller fastighetsskötare dyrare i min slumförort. Tvärtom! Man hyr in Polska fastighetsskötare på 6-månaderskontrakt. Vad tror Du de får betalt?
Hur som helst frågade en man (på Engelska) om min egen demoskylt. Jag förklarade att vi behöver minst 1 miljon nya bostäder idag. Innan de är byggda, lär ytterligare en miljon behövas. Skall vi sedan ha plats för fler invandrare (som han), är det bra att ha ännu en miljon till hands, för att kunna erbjuda något annat än en flyktingbarack hos Bert Karlsson (!). Kom också ihåg att det kommer att ta 20-30 år att åstadkomma allt detta. Då får vi en rejäl högkonjunktur. DET vill ju absolut inte våra högerpolitiker ha. Tro mig! Då blir det lättare att få högre lön, vi klarar att rädda pensionssystemet, m.m. En (permanent) lågkonjukntur är däremot ett utmärkt redskap för att sänka löner, sänka levnadsstandarden, sänka BNP o.s.v. Överklassen kan då ostört roffa åt sig ännu mer. För dem råder ingen kris! Är detta vad DU vill? Annars: rösta vänster! Begär ett nytt miljonprogram. Nej till marknadshyra!
Då kommer vi lite in på ett stickspår. Stenen på bilden har fått logotypen för kampanjen ovan. Det var jag som målade dit den. Stenen har varit nedklottrad i åratal. Jag visste ändå att NÅGON fascistjävel och kapitalets rövslickare skulle förstöra denna målning. Förvånansvärt nog fick den vara kvar i flera veckor. Sen skedde det. Som om inte det var nog, har sedan kommunen (eller anlitad entreprenör) ryckt ut i SKOGEN, för klottersanering av stenen. Den är nu kliniskt ren. Så jävla sjukt alltså. Först när JAG gör någonting. Då blir det fart! Du ser vilka envisa motståndare vi har. T.o.m. Hyresgästföreningen har ju uteslutit (!!!) medlemmar som är emot marknadshyra. Är det fler än jag som börjar känna sig lite som Anne Frank måste ha gjort? Vi måste stoppa eländet. Det är många hot på gång nu. Snart är hela välfärdsbygget och socialförsäkringssystemt borta! Vakna! Din röst är viktig!
Stockholm är så utomordentligt trist. Är det bara för att jag bor där? Det var inte sen förra sommaren jag varit i stan (ja, det var Göran Johansson som sa stan). Stockholmare räknar ju hela länet, och jämför sen med just Göteborgs kommun. Själv räknar jag hela pendeltågens trafikområde till Göteborg, alltså ca 2,5 miljoner invånare. Denna semester blev det dock bara innerstan, med Partille och Mölndal. 300 nya bussar och ett antal skyskrapor sen sist. Själv bidrog jag med ett par hundra reklamartiklar för hemsidan, så det blir väl några snabba klick. Höst i Göteborg är alltid fint. Det brukar också bli en titt på Lights in Alingsås, fast de i år verkade överträffa sig själva i mediokritet, ja vad heter det? Nog kan man väl bättre än så, ifall ljussättare från hela världen bjuds in. Om åtminstone hälften av verken från varje år permanentades, så skulle stan bli roligare. Rubriken REPORTAGE ovan, visar bilder från några andra år. Jag har inte idits uppdatera sen -14. Ingen läser ändå. Bortkastat. Lågavlönad, lågutbildad loser, för gammal, och dessutom en man! Ett jävligt bra preventivmedel kan jag också tipsa om!
Annars var lite av den springande punkten på semestern en Scania-buss av årgång -37 (den ovan är från -76. Samma modell som Ringlinien har ett exemplar av). Denna modell skulle fotas längs gamla linje L - om Du tänker Dig de södra halvorna av dagens 18 och 19. Sedan knyts de ihop i Brunnsparken till en U-formad linje. Fast den hette alltså L. Så långt i alfabetet som U gick man aldrig, innan bokstäver byttes till siffror 1946. Drygt 20 år senare blev linjerna grupperade sektorsvis i olika väderstreck - en logik som inte är fullständig idag. Jag har varit i stan ca 170 gånger, så det är mycket jag vet bättre än "riktiga" Göteborgare. Är Du intresserad av Göteborgiana och kollektivtrafikhistoria? Då finns föreningen RINGLINIEN!. Rekommenderas varmt, för bara 240 kr per år. Jag brukar säga att medlemstidningen är det mest välkomna i min brevlåda, kanske näst efter lönekuvertet. En sådan buss som nedan finns faktiskt i samlingen. Tyvärr har den fått vänta förgävens på renovering i över 50 år. Kanske kan Din insats som medlem ändra på det? Min buss är här avbildad på Sörhallsberget, dit den också kom. Ett besök på Götaplatsen blev det också, under paraply. Annars stod den mest i fönsterkarmen på hotellet.
Startfilen på denna sidan är på 820 rader står det nu. Jag kanske borde rensa lite. Annars finns det också tusentals andra filer på hemsidan. Det ovan kallades "MENY" på min tid. Det kanske är svårt att se i din mobil, för det är väl oftast så man kommer i kontakt med internet idag. Där finns fler saker. Mycker mer, förutom denna introduktion med de senaste reflektionerna. Funkar allt det senaste? På den här datorn kan jag inte ens kolla hemsidan! På min andra dator går det inte att göra uppdateringar. Redigeringsfönstret för HTML kommer inte upp längre. För gammal Windows, kanske (XP i den ena, 7 i den andra). Vad hände med bakåtkompatibiliteten? Själv är jag nog inte framtidskompatibel. Har aldrig varit, ens på min tid. När den nu inträffade...Bilden nedan är också avsedd för en kalender. Den hamnar på november-bladet nästa år. En SJ-buss från 1984, som de första åren användes till Kungsbacka. Sen startade ju äntligen pendeln dit, sedan man fått dubbelspår. Min modell står på en spång över ån i ett kärr. Naturreservat.
Här ovan har vi mig själv. Lite andra insprängda bilder hör inte till sammanhanget, men kan lätta upp textmassorna något. Skämt, parodi, satir, och annat...P.S. behöver jag inte lite fler kvinnliga läsare? Hur skall vi ordna det? Kanske skrämmer jag bort folk med sådana bilder. Ännu värre om jag visade ett kort på min tunna plånbok. Rambo eller någon gammal rik gubbe är väl mer sexig (på var sitt sätt...). Nej, det är ingen som vet vem Rambo är idag. Justin Bieber, då. Ja, vad heter de som är attraktiva. Inte Lars and the real girl, väl.
Jag ser flickor. De ser nog oftast mig också, fast många inte låtsas om det - för att inte uppmuntra mig att säga hej. Utom när de behöver pengar, då är även äckliga gamla gubben Lars rätt bra att ha! Nå, den här får bilda grund till ett litet kåseri. Ja, inte bilden nedan. Den är en bild på min reklam.
Häromveckan träffade jag på en hemlös flicka, som berättade att hon var 27 år. Hon fick 50 kr (dumsnäll som jag är. Fast jag sen bara anklagas för allt fel män gör. Trots att jag är okysst och Svennis. Vilken Svensk man är inte det idag?) Just i den åldern var också jag farligt nära att hamna helt utanför. Den skräcken har inte lämnat mig än. Jag tänkte också sen...vilken karl som helst skulle gift sig med henne på stående fot. Fast frågan är väl om hon inte hellre skulle vara hemlös än exempelvis min hustru? Jag hann aldrig så långt i mina funderingar, innan hon var borta. Å andra sidan är en sådan tanke inte vidare jämställd eller feministisk. Varför?
Jo, för inte så länge sedan var det nödvändigt av både ekonomiska, sociala, och inte minst religiösa skäl för en kvinna att gifta sig. Fortfarande är det så på många håll i världen. Därför skall väl inte jag föreslå något sådant, även fast det klarat upp den akuta krisen för henne.
Vad hade hon då missat - eller sluppit, ifall hon följt mig hem den där kvällen. Jag har semester, och är en ogift "loser" (en ensam man är loser, medan en ensam kvinna är stark och frigjord). Alltså gör jag mina utflykter på egen hand. Bl.a. låg jag semesterns första eftermiddag på en lite prekärt placerad bergknalle ovan Trångsundet (Trångsundssundet på SL:s kartor...). Smörgåstårta, och senare princesstårta under paraply. Romantiskt för den som vill se det så. Ett ungdomsgäng gick förbi med Gyllene tider på hög volym. 40 år gammal musik! När jag var i deras ålder hade det nog varit skämmigt att ens höra på topplistan från mars. I år! Fantastiskt, de gillar verkligen 80 och 90-talsmusik. På väg åter hördes de spela sommaren i city (från 1991).
Söker man på postens hemsida, får man följande resultat. Inget knarkpaket hittades...
Dagen efter höll jag på att bli överkörd av en traktor, då fältet där jag hade picknick (just i kanten, för att inte trampa ned något) skulle skördas! Det var med en hårsmån jag hann undan in i skogen, annars hade nog halva filten strukit med. Det blev också ösregn innan jag hann hem. Vill en kvinna uppleva detta?
Regn. hemma. Satte upp en hylla i klädkammaren - till den senaste bussmodellen (jag har byggt 47 st. Några bilder finns längre ned).
Sen blev det Djurgården, med lunch i det fria vid Hundudden, och därefter sol i en ledig hästhage på Gärdet. Fluktade lite efter löparflickorna också...
Gick från Rotebro till Häggvik. Först längs Norrviken, där makrill och potatissallad med Westcoast öl satt fint i skuggen. En rosa rosett bars. Sen låg jag på gräset vid ett bad, tills regnet kom... Turen fortsatte till Bög, med (egen) blåbärspaj till eftermiddagskaffet i termos.
Regn. Hemma. Odon med glass (bär som smakar som azaleablommor. Plockas lämpligen i kanten på sumpmarker).
Rest av gårdagens middag, på det folktomma universitetet. Gick långsamt vidare till Fiskartorpets hoppbacke, och sedan paj med kaffe vid Husarviken. "Sätt Dig inte för nära henne" hördes en uppmaning från mor till son. Tydligen hade jag en bra hairday, då jag var en henne...och ingen gubbe. Alla pratade Svenska i detta område, men jag vet inte om det gör mig tryggare. Dessa övre medelklassmänniskor har aldrig varit mina vänner.
Hemma. Handlade.
Årets promenad (oftast) Sätra-Mälarhöjden-Aspudden. Stopp för lunch med rostbiff och alkoholfri (ja!) cider. När det var dags för kaka och eftermiddagskaffe, kommenterade en passerande dam att det såg mysigt ut. Det verkar ju lovande. Fast hon hade ingen ring till mig. Det var sen jag träffade flickan i inledningen. Såg "Tretton" på DVD hemma - en stark film. Jag slog sen upp att huvudrollen i vuxen ålder fått stryk av Marilyn Manson. Jag tänkte att vilken kvinna som helst skulle nog välja det hellre än mig.
Söker man på ovannämnda fras hos Polisens hemsida, får man oväntat många träffar... Kör upp den i röven, står det. Det syns kanske lite dåligt på denna skärmdump. Prova själv!
Pendeln till Årstaberg, skrev på en bänk, omgiven av barn - men ingen kallade mig pedofil! Man får vara försiktig, särskilt med rosett (inte den dagen), då folk kan ropa både det ena och det andra. Dock är jag ju inte ute för att väcka uppmärksamhet, utan bara vara mig själv. Jag är less på att be om ursäkt för mitt hår...Yoghurt på nästa bord. Medhavd lunch, när Vägverksfärjan Pluto passerade västerut. I Årstaviken! Satt sen vid Mårtensdals kaj - lite för varmt. Åkte till Långholmen, tog eftermiddagskaffe. En sista sväng till Reimerholme gav tillfälle att fota färjan "Gulli", som händelsevis passerade. Denna gick i Göteborgs skärgård för drygt 15 år sedan. Det kanske den gör ännu?
Serrano-skinka och Zinfandel i Bellevueparken. Rosa rosett igen! Jag älskar den. Hoppas någon mer gör det. Kungliga begravningsplatsen och Kinesiska templet hanns också med, samt paj med kaffe vid dammen hos SAS. Jag läste på en brygga också. Ingen där då. Sen kom två tanter, och satt bredvid. Jag sa inget, de sa inget. Bäst för alla parter, antar jag.
Här provar vi en annan sökning på Polisens hemsida; supa hjärnan i bitar!
Frukost på balkongen. Det går bra när slampan under är på jobbet, och inte röker var 23:e minut (ungefär), rakt under mig. Jag fiser i gengäld så högt slutmuskeln klarar utan att paja, men det luktar ju tyvärr inte nedåt, utan bara för mig. Det också. Jag åkte sen till Järvafältet, just jämte T-banans broar. Nästan avfolkat, och osynlig i det höga gräset. Underbart. Lunch åts på en bänk i skogen, medan vinden röt i trädkronorna, och fallna grenar rasslade omkring. Ändå väldigt varmt. Tog en tur vid Rålis på väg hem, och noterade att inga flickor som intresserade mig sågs. Sensationellt. Jag får inte tilltala dem ändå, och de vill inte ha mig heller. Jag brukar låta kvinnor vara ifred, därför har jag gott rykte på jobbet. De litar på mig.
Rosa ryggsäck, rosa skor. Lidingös norrsida. Väldigt bra på en riktigt varm dag, då man kan sitta i skuggan. Jag låg sen på ett ensligt klipputsprång tills en molnfront drog in. Inga "pedospanare" där.
Pendeln till KHÄ (förkortningen får Du lista ut själv). Myggen var vidriga, nästan lika illa som under min uppväxt i de träsklika skogarna kring regnrika Göteborg. Vid Görvälnbadet övervägdes en glass, men kön var nog 20 minuter lång. En D.J. spelade just "living on my own" (Freddie Mercury 1992), och från spelbanan intill hördes någon ropa en poäng eller så, händelsevis samma siffror som i min ålder. Jag satt sen på en sten norr om badet. Ett gäng kineser gick och samlade alger. Själv svalkade jag bara benen. Sen låg jag i hoppbackens sluttning, med fantastisk utsikt. Muffins (hembakta förstås) med kaffe, och sen fick jag tampas med myggen ända tillbaka till KHÄ.
Kollade Myrorna i Skärholmen efter Tyska böcker, men de verkar ha slutat med utländska språk. Jag tog de som fanns, samt två DVD (den ena tom, visade det sig hemma. Principen. Inte priset om 19 kr. Ingen filmkväll). Sen skrevs min deltaljerade dagbok på en bänk vid Flottsbro, fast jag måste titta upp hela tiden. På gräsplanen nedan skidbacken spelade fyra unga damer något (jag såg inte på den detajlen, sportnovis som jag är). Fan i helvete, vad gott det dallrade i prutten på den blonda - små krusningar för varje andetag. Bred röv, med precis rätt mix av vältränade muskler och fettdepositioner (...nu blev du stum). Tyvärr tycker jag blont hår är väldigt tråkigt. Sen lunch med bog och Hartwalls Gin på backens topp. Helt tomt! Jag stannade, trots att den goda usikten visade att ett duktigt regn var på ingång. Paraplyet (rosa) var ju med. Några favoritmelodier hördes. Sen klarnade det upp, och jag låg på ett berg ovan Tullingesjön. Inte somna! Farligt nära kanten. Ett flygplan visade en banderoll "Grattis Mated 3 år". En del från andra länder verkar ge barnen allt de som de inte själva fick. Och lite till! Grattis. På väg hem mötte jag min bil, fast det var min bror som körde på provtur (veteranbil, som brukar står still för länge).
Tvätta. Handla mat. Systemet (många utflykter med vin, cider, och öl på semestern). Skyfall. Persika, Sharon, och Malibu likör till lunch. Isterband till middag. Arrival på DVD (den andra filmen från Myrorna).
Vit rosett och rosa ryggsäck. Picknick med Corona (...) vin vid Sickla. Regn. Dyvåt flicka möttes tre gånger på slingan. Kunde erbjudit plats under mitt paraply. Kanske inte så romantiskt för henne, som för mig. Tredje gången skyndade hon påtagligt på stegen förbi mig. Tänk om folk som vill mig illa hade samma "respekt". Det gör fortfarande ont att snuten rånade och misshandlade mig för två år sedan. Dumt för en arbetare att bära rosett, och gå i fel kvarter. På T-banan vid Västertorp gick en flicka först åt fel utgång. Skulle hon förvirra mig? Jag skulle inte följa efter henne, utan åka tillbaka med de älskade "gamla" vagnarna, och tyckte att det var diskretare att byta tillbaka där, än vid ändstationen Fruängen. Nu såg jag alltihop. Fast hon kanske verkligen gick fel. Vad vet jag. Men flickor verkar så rädda...rädda för att man skall säga hej? Rädda för att få en komplimang. Sen kommer ändå den rätte karlen, som vet hur man manipulerar tanterna. Då blir det ligga av! Motståndet är glömt. Nå, det klarnade upp. Glass för 49 kr i Tanto, och sen promenad längs Norr Mälarstrand. Muffins och kaffe igen, och hem.
Dagbok och lunch vid Monteliusvägen. Såg en betagande flicka på T Mariatorget. Man kan ju alltid drömma. Jag ser någon sådan om dagen, jag blir mer kräsen i takt med att jag blir mer oattraktiv själv. Undrar om inte även kvinnor fungerar exakt likadant på den punkten! Hur som helst, jag gick sen i Fredhäll, med avbrott för en sväng runt skeppsholmen (ett mellanspel med buss 65 t.o.r), samt muffins med kaffe i Fredhäll igen. Lite musik vid Smedsudden; Bl.a. 4 strings summer sun, ibiza mix. Om någon undrar. 20 år gammal, men är väldigt stämningsfull.
Regn (trodde jag, men bara lite på morgonen). Skriver det här. Den originella handskrivna dagboken skannas och publiceras inte längre (avsnitt 9369 idag), då ingen verkar kunna förstå och ta till sig konceptet. Denna text är väl lättare. Fast Du är förstås inte intresserad. Ja, varför skulle någon gifta sig med mig?. Dröm om mig inatt! Jag är fortfarande ledig, och lär förbli det. Jag tittar nog bara. Skall inget ha, som David Byrne sjunger i videon nedan.
Säg mig: varifrån kommer Din rikedom? Du har en annan att tacka för den. Och denne andre, vem har han att tacka? Sin farfar, säger man, eller sin far. Kan Du nu, i det Du går baklänges genom släktlängden, leverera ett bevis för att denna egendom förvärvats på ett rättfärdigt sätt? Det kan Du inte. Tvärtom, begynnelsen, själva roten och ursprunget, ligger med nödvändighet förborgad i en eller annan orättfärdighet. Varför? Emedan Gud från begynnelsen inte har skapat den ene rik och den andre fattig och icke har gjort något undantag i det han till exempel visade den ene vägen till guldskatter, medan han hindrade den andre från att uppspåra sådana, utan har överlåtit till alla att äga samma jord. Om alltså denna är gemensam för alla, hur kan det då komma sig att Du äger så många tunnland, medan Din granne inte äger en torva?
Den som sitter i överflöd - han har lagt sig till med andras egendom.
Det utmärkande för slaveriet är att det tar ifrån arbetaren allt han producerar, utom vad som behövs för att hålla honom vid liv, och mot detta minimum tenderar också det fria abetets lön under nuvarande förhållanden. Kommentar: Här känner många av oss igen utvecklingen för löner och hyror. Lönerna kommer att halka efter för de lägst stående i samhället, medan hyresvärden slukar allt mer av Din magra inkomst. De säger att det inte finns pengar. Men det gör det - titta bara på hyresvärden Hemblas vinst: 50% på Din hyra. Den skall öka ytterligare. Angående slavar kan det ju nämnas att slaven har man köpt, medan arbetaren kan bytas ut när som helst. Skall vi ta ett exempel på något annat man köpt, så är det hästar. Exempelvis hästspårvägen i Stockholm för drygt 100 år sedan. Där jobbade hästarna endast 3 timmar om dagen. Man var rädd om sina hästar. Hur många timmar om dagen tror Du kuskar, konduktörer, och stallbpojkar jobbade?
I Karl Marx ekonomiska teorier är arbetskraften också en vara, och precis som globaliseringen flyttar jeans över planeten, så flyttas även arbetskraften i en ständig jakt på större profit. Vi tänker ofta på migranter som människor som har gjort ett individuellt val att fly fattigdomen i sitt eget land för att pröva lyckan i ett rikare land, men det är inte hela bilden. Migrantarbetare är en storindustri för multinationella företag som systematiskt flyttar runt tusentals arbetare i världen. I de flesta fall handlar det om att få ned lönekostnaden för det arbete man av någon orsak inte kan flytta till låglöneländer. Detta var ett utdrag ur "Betong" av Jakob Mathiassen. Boken handlar om byggbranschen, där inhemsk arbetskraft konkurrerar med arbetskraft från andra länder. Deras lägre löneanspråk står i bjärt kontrast till dem som bor här, och har utgifter på nivå med ett västeuropeiskt land, medan de andra bara är här tillfälligt. Sedan åker de hem med en tjock plånbok (tycker De). Sjöfart kan ju också nämnas som ett exempel där inhemsk arbetskraft i princip redan är ute ur leken. När blir det Din tur? Rösta borgerligt igen, så får Du se!
Fler av mina bussmodeller kommer längre ned.
Några citat ur Offensiv, mitt partiorgan: I LAS (lagen om anställningsskydd) tas paragrafen om saklig grund bort. Nu måste vi ställa oss frågan varför man behöver avskeda någon UTAN saklig grund. Idag kan man nämligen avskeda någon som missköter sig, någon som inte behövs längre, någon som saknar de kvalifikationer som behövs - ja, man kan faktiskt avskeda någon utan saklig grund även idag. Det är endast om personen är med i FACKET, och detta är en stidbara och stark fackförening, med lokala representanter som tror på Dig, och vågar ta risken att förlora i en rättsprocess. Puh! Då KANSKE man får tillbaka jobbet, eller åtminstone ett litet skadestånd. Vi fortsätter: I förslaget förändrar turordningsreglerna till den grad att de tappar sin funktion. I praktiken blir man permanent provanställd. Förslagen backar bandet till 30-talets arbetsmarknad. Man undrar om allmänheten förstår vad som är på gång. Vill Du att Din son skall få lämna jobbet när som helst. Vill Du själv det? Varför behöver vi detta? Varför driver våra politiker denna fråga så starkt? Varför inte fråga Ditt parti. Om Du vågar. Snart vågar Du ingenting.
För 6 år sedan hade HANDELSBANKEN 462 kontor i Sverige. Nu skall de minska till 200. Ytterligare 1000 jobb skall bort. För börsen är det en aktievänlig nyhet, och aktien steg omedelbart. Ser Du något samband? När Du får sämre service, eller rentav mister jobbet själv, blir överklassen rikare. Enkelt. Men hav tröst, enligt bankens chef är denna avveckling en kundorienterad förändring. Kanske så till vida, att folk skall uppmuntras vända sig till en annan bank istället. En som är bättre än Handelsbanken? Handelsbankens styrelseordförande får för övrigt 4,7 miljoner om året för att gå på några möten, och hålla i klubban. Det blir väl en timlön på en miljon, eller så. Men det kan ju fascistsvinet vara värd!
Här kommer några lösryckta meningar från tidningen Revolution augusti 2020. Det kanske låter drastiskt med ett sådant namn, men det krävs drastiska åtgärder för att hantera den folkfientliga regeringen och kapitalismen som vi låtit ta allt större plats i Sverige av idag; Den kapitalistiska produktionen bygger på privategendom och konkurrens, i jakten på profiter åt en handfull parasiter som ingen har valt och som inte kan ställas till svars.
Några fler citat ur texterna, med mina kommentarer: Kapitalismen kan bara berättiga sin existens genom att konstant utveckla produktivkrafterna. Men...för varje nytt slag som drabbar världsekonomin, blir vi ombedda att förvänta oss allt mindre av kapitalismen. Nu när vi har den s.k. Coronakrisen inträffade ett kortare avbräck i konsumtionen. Häpnadsväckande nog började man redan efter några veckor efter detta i våras skrika KRIS, trots all ackumulerad vinst inom industrin och överklassen. Vidare: Kapitalismen har intet att erbjuda arbetarklassen, förutom mer nedskärningar...det som finns kvar av välfärdsstaten kommer att hänsynslöst atttackeras när regeringarna försöker betala tillbaka de stora skulder som de samlat på sig i sina försök att backa upp systemet. Alla faktorer som tillsammans skapade en tillväxtspiral kommer att vändas till sin motsats. Det är ett bevis på kapitalismens absurditet att hela ekonomin hotas av kollaps för att folk konsumerar mindre varor och tjänster. I ett annat samhälle hade merproduktionen varit något att glädjas åt. Revolution går att prenumerera på, kolla marxist.se
Våra politiska institutioner, inklusive polisen, existerar för att skydda den kapitalistiska härskande klassens intressen, inte arbetarklassen. Om vi verkligen ska överkomma århundraden av rasism och alla slags förtryck behöver vi ett helt nytt system.
Systemet som alla kritiserar är ett system som går ut på att några få ska bli superrrika på andras arbete. För att denna orättvisa ska kunna fortgå finns staten som funktion att hålla samhället, med sina klassklyftor, intakt. Därför ser vi hur polisen gång efter annan stopppar demonstrationer och masskamp för rättvisa.
Högerpolitiken har förenat de etablerade partierna. Skillnaderna har mest handlat om hur, i vilken takt och i vilken omfattning som det borgerliga systemskiftet ska genomföras.
P.S. Offensiv är Rättvisepartiets tidning, som även Du kan prenumerera på. Här skriver man saker som tidiga socialdemokrater och personer engagerade i facklig kamp skulle känt igen sig i. Kanske skulle Du också känna igen något från din verklighet i dagens Sverige. Snart är vi tillbaka i en tid före fackens och demokratins tillkomst. Det finns endast få politiska partier som stretar emot denna nedmontering. De behöver allt stöd de kan få. Vill Du ändå inte göra detta, kan Du åtminstone skriva till det parti Du röstade på. Vi lever i en skräckfilm, men det går inte att stänga av TV:n.
Det gäller Stockholmstrakten, då man i övriga landet redan har avbemannat de flesta stationer, även hos SJ. I Stockholm är mycket lite gammaldags, så personalen har blivit kvar här. Man kan köpa biljetter kontant eller på kreditkort nästan dygnet runt. Särskilt det förra uppskattas av många utan anställingskontrakt eller uppehållstillstånd, kan man tänka. På tisdag tar Trafiknämnden inom Stockholms landsting beslut och gör utlåtande i ett 20-tal ärenden. Ett av dessa, punkt nr 6 på dagordningen innehåller ett ja till ett dokument på inte mindre än 55 sidor. Man kan se det som en trojansk häst, som smygs in i all övrig information. Vem som skrivit dessa 55 sidor är inte svårt att gissa: den nuvarande entreprenören -kukost-. Ändå har personalen inte informerats om detta. Det handlar om mitt jobb!
Vid -kukost-:s pågående "utbildningsdagar" påstår man att företaget får "böta" 100.000 kr om en anställd går ifrån för exempelvis ett toabesök. Detta är i alla fall vad man påstår att kontraktet innebär. Vidare antyder man att personalen får avsked efter ett par sådana misstag. Några dagar senare tänker man inte alla ha någon bemanning. Märklig vändning. Kvarvarande personal skall i ett exempel bemanna Starbucks kaffebar på station Farsta strand. Detta är offentliga uppgifter, då landstingets hemsida presenterar allt detta material. Om Du klickar på bilden av ett pendeltåg nedan, bör Du kunna hämta hem hela dokumentet i PDF-format.
Själv skrev jag till 11 av trafiknämndens 18 delegater. Texterna skall enligt uppgift också finnas tillgängliga på landstinget, då jag skrivit till folkvalda politiker. Om inte annat har jag ju själv upphovsrätten, så de presenteras här också. Jag ägnade ett par timmar en lördagskväll åt att försöka påverka politiken på detta sätt. Det kanske inte hjälper, men att inte säga något alls hjälper ännu mindre. Hur många politiker har Du själv skrivit till?
Jag läste ett utdrag från ett av alla ärenden som det formellt skall tas beslut om 22/9. Det är en ruskig massa sidor och en mängd frågor att ta ställning till. Man får lätt en känsla av att detta "kuppas" igenom, därför att det är närmast omöjligt för en enskild ledamot att ens försöka ta till sig allt detta. Särskilt som flertalet ledamoter torde ha en mängd andra uppdrag. Demokratin blir lidande. Här rörde det sig om att förändra hundratals männsikors dagliga jobb, nämligen kategorin som populärt kallas spärrvakt. Vi skall nu stå utanför expeditionen. Eller skall vi gå runt på stationen? Man kan fråga sig hur de som behöver hjälp skall hitta oss, när det är svårt nog för en del idag. Hur kan man ta med sig något väsentligt, annat än en telefon - med -kukost-:s ökänt fallerande IT-system!
Ett av många beslut på tisdag 22 september rör "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Redan detta dokument innehåller 25 sidor. Hinner någon läsa igenom allt detta, och ta till sig vad det innebär? Det är mitt jobb det handlar om, och inte minst hundratusentals pendlares vardag. Skall jag istället peka mot Pressbyrån, när de Polska byggnadsarbetarna vill köpa månadskort kontant. När sedan Pressbyrån inte ens har öppnat för dagen, vad gör jag då? Man talar om att utveckla servicen, genom att stänga biljettexpeditionen. Det måste vara nyspråk för att försämra något. Vad vill kunderna? Jo, jag har hört en del under mina 25 år i spärren. Dock frågar ingen mig. Så vem har trafiknämnden frågat? -kukost-:s ägare. Eller någon annan miljardär? Vem styr egentligen trafiknämnden. Det är en viktig fråga även för mig som skattebetalare, samt innehavare av ett årskort som jag själv lagt ut 9310 kr på. Vågar jag lita på politikerna...
Om tisdag 22 september tas bl.a beslut som rör "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Jag tänker på hur resenärerna vill utveckla servicen på stationerna. Vet Ni det? Jag har hört en del under mina år i luckan. Gång efter annan genom åren har jag mött stor förvåning över att det inte är VI som beslutar om linjernas körvägar, priser, o.d. Jag försäkrar dem att jag inte kan påverka sådant. Jag sitter inte ens med i SL-styrelsen. ..tystnad och uppgivenhet..."Du känner väl åtminstone någon där..?" Är det något önskemål som återkommer hos kunderna, så är det att någon lyssnar på dem, och för vidare deras erfarenheter. Kort sagt önskar de uppenbart att jag verkligen satt med i SL:s styrelse. Det kanske är så vi skulle utveckla kollektivtrafiken bäst... Jag har f.ö. intresserat mig för området i 40 år, besökt långt över 100 städer runt världen för att studera kollktivtrafiken. Vilka kvalifikationer bär trafiknämndens ledamöter på..? Tar man bara ett beslut i blindo på vad man lagt fram för behandling. Läser någon igenom alla akter. Åker de ens själva kollektivt. De tror inte de resenärer jag pratar med; "de åker säkert bara taxi själva", är ett populärt uttryck.
Det skall sägas med en gång, att de meddelanden som flera ledamöter har fått från mig är helt olika och unika. Kolla gärna med dina kollegor. Jag är mer kreativ än att upprepa mig. Hur som helst, angående mötet på tisdag 22 september om "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". I förra veckan var jag på en utbildningsdag med -kukost-, där det betonades att det är ett stort problem att ett dussintal varje månad glömmer operatörskortet till biljettmaskinen hemma, kommer för sent till jobbet, tappar SL-kortet o.d. Direkt därefter gicks "processen vid avsked" igenom. Det var inte svårt att gissa att det var tänkt att åtminstone undermedvetet skapa en koppling däremellan. Vidare hotar man med 100.000 kr i böter, ifall jag behöver kissa under arbetstid, d.v.s. lämna luckan obemannad. Inte ens under vårens "Corona-kris" kunde man göra ett undandag, trots att knappast någon reste pendeltåg efter kl.19, och vi i princip saknade kunder. Endast några frågor och toabesök blev resultatet under hela kvällar. Nu skall vi avbemanna stationerna. Från en vecka till nästa. Ingen framförhållning. Ingen information. Att -kukost- saknar annan strategi än att jävlas med personalen, det har jag nu förstått. Men att även trafiknämnen driver med oss - och skattebetalarna. Tragiskt.
Tisdagens möte i trafiknämnden behandlar bl.a ett färdigt kompendium på 25 sidor som rör "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Jag har på känn att ingen har tagit till sig innehållet, och ens övervägt vidden av detta. En paragraf som passeras i förbigående är om mitt fortsatta arbete. Som spärrvakt skall jag inte längre ha en expedition dit folk hittar. Nej, jag skall stå ute. Det där går kanske i linje med -kukost-:s sträven, men -kukost- äger väl inte trafiknämndens politiker. Hoppas jag inte. Vill man utveckla servicen, måste man tro på personalen, och ge dem mandat att verkligen hjälpa kunden. Så är det inte idag. Inte heller lever -kukost- upp till löftet om att personalen skall kunna ge närinformation, då man skickas runt hela nätet till ställen där man aldrig varit. Det man kallar utbildning är ett skämt. Redan idag är kunden sur över allt vi inte får göra, som att man inte kan korrigera biljetter på stationen, registrera kort, få tidtabeller, och inte minst information om bussar. Jag är ju inte anställd av Nobina. SL har inte heller krävt att de olika entreprenörerna skall samarbeta. Alla bussar som utgår från en terminal, saknar position - tills de har avgått därifrån... Därför är realtidssystemet inte till någon hjälp. Detta måste JAG förklara dagligen. Jag har ingen information om vad bussen gjorde innan. Det har inte heller skylten, därför att SL inte ställer krav på att få den uppgiften från bussbolaget. Men resenärerna förväntar sig att jag vet. De vill låna telefon, ladda sin telefon, lämna synpunkter, få ett glas vatten, plåster, söka skydd från stökiga resenärer o.s.v. Jag kan inte se hur jag skulle kunna vara till större nytta med två tomma händer ute på perrongen. Vill man avbemmana stationerna som SJ gjorde häromåret, så säg det bara. Det här leder ingen vart.
Angående tisdagens möte i trafiknämnen; Där behandlas några rutinärenden, som att ge formellt klartecken på redan förberedda dokument. Här talar vi om trojanska hästar en masse. En är -kukost-:s "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Ja, jag antar att -kukost- har skrivit detta, om jag känner firman rätt, efter att ha jobbat där några år. Ett återkommande önskemål är fler försäljningsställen, inte färre. Dessa försäljningsautomater som ofta står precis utanför den bemannade expeditionen. Fullständigt huvudlöst. Ja, vi har väl anat att det är tänkt att folk i första hand skall gå dit. Men de hade gjort större nytta på helt andra platser, som busshållplatsen vid Ribby. Det har jag hört många gånger. Tycker någon politiker att det skulle vara lättare att hitta mig - någonstans - ute på stationen, än i en fast expedition vid ingången? Den logiken behöver vi nog alla hjälp med att förstå. När det är trafikstörningar har resenärerna INGA svårigheter att hitta till min expedition idag. Jag försäkrar. Folk behöver någonstans att klaga. Att jag skulle kunna svara på frågor om störningen har väl ingen på allvar väntat sig. Jag får ju heller inget veta. Det är så viktigt att visa hur lite jag betyder inom organisationen, att även resenärernas information blir lidande. Där har vi en sak vi behöve utveckla! För all del, om jag är rörlig kan jag ju gömma mig tills trafikproblemen går över. Om de någonsin gör det! När det visar sig att servicen inte blir bättre av att jag står som ett fån med två tomma händer, ja då kan vi ju avbemanna stationerna för gott. Varför inte göra det på en gång? Så kan -kukost- stoppa min lön i fickan, just som Arriva gjorde angående konduktörerna på tvärbanan. High five mellan Landstinget och trafikföretagen. Nu lurade vi skattebetalarna...
Man skall förbättra servicen gentemot resenärerna genom att stänga biljettexpeditione på pendeltågens stationer. Om det handlar bl.a. att 25-sidigt dokument märkt utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Beslut tas på tisdag 22 september. Där ryker mitt jobb. Vill man utveckla servicen, kan man fråga både erfaren personal och kunder. De flesta frågor jag får rör faktiskt inte alls tågen, utan busstrafiken. Många är särskilt ängsliga över att resa med bussar som inte går så ofta. Man kan säga att dessa resenärer kommer in till mig för att rekonfirmera bokningen, och försäkra sig om att bussen kommer att gå som planerat. Jag har förstås inte en susning. Det har de inte ens på bussgaraget. Ännu mindre de elektroniska skyltarna. Vad skall vi förresten göra med allt hittegods som vi hanterar idag. Lägga i fickan tills på måndag? Vi skall ju gå rörliga på plattformarna, utan någon plats att förvara saker. Vem skall lösa in alla biljetter? När jag var ny skötte vi t.o.m. administrationen av socialens månadskort. De fick då en "soc-stämpel" på baksidan, som visade att de inte kunde lösas mot kontanter. Nu har Pressbyrån hand om det, och vi löser bara in dem en kvart senare, så klienten hinner till systemet innan stängning. Det finns inget förbud mot inlösen av dessa längre. En mycket tråkig uppgift, men något som behöver göras. Mer än idag faktiskt. Folk kan bli vansinniga över att vi inte ens får lösa in alla biljetter, när man redan har åkt flera mil för att komma till stationen. Sedan kanske inte heller biljettmaskinen fungerar. Det har hänt att den varit trasig en vecka utan byte. När jag växte upp i Göteborg bytte man biljettmaskin under färden, om den gått sönder. Stockholmares standardsvar är förstås något i stil med att det inte går att göra ditt och datt i en huvudstad. Därför är Stockholm bättre, bl.a bl.a. Kanske skall man inte bli förvånad över att man talar om att förbättra servicen genom att försämra den. Låter som 1984.
Hej, Du anar ju redan vad dina gamla kollegor tycker om detta. Alltså sidan 4 i -kukost-:s "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service", som skall klubbas igenom på tisdag 22 september. Biljettexpeditionen på pendelstationerna skall alltså avbemannas. En kort paragraf i ett dokument på 25 sidor. Ett av flera som presenterats till mötet. Jag säger inte att det är nonchalans som ligger bakom. Snarare att det är fullt orealistiskt att gå igenom allt detta, vilket innebär en allvarlig fara för demokration. Nämndens ledamöter kan inte ta till sig allt. Någon kuppar då lätt igenom ett och annat, exempelvis -kukost-. Jag är tämligen övertygad om deras direkta inblandning. Till oss har de inte sagt ett ljud. Vid pågående utbildningsdagar tar man istället upp problemen med att personal glömmer operatörskort o.d. Direkt efter redogjordes för processen vid avsked. Den pedagogiken missade nog ingen, om det så skedde undermedvetet. Vid nästa "upphandling" kommer -kukost- att förordas med anledning av deras stora erfarenhet av övervakning, nej, förlåt säkerhetsarbete i Kina. Ha det bra, och se till att stanna i politiken, för det finns väl snart inget spärrvaktsjobb kvar att falla tillbaka på...
Sidan 4 i -kukost-:s "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service", som skall klubbas igenom på tisdag 22 september innebär början till slutet av mitt jobb. Det var en slump att jag började, som för många. Ändå har jag blivit kvar i 25 år. Det var vanligt förr. Nu har personalomsättningen ökat lavinartat, vilket verkar passa -kukost- som hand i handske. Inga besvärliga gamlingar som biter sig kvar på jobbet, och kan mer än chefen... Jag har alltsedan starten varit fascinerad över att man har bemannade stationer överallt i Stockholm. Det har man ju inte i Göteborg, där jag kommer ifrån. Stockholm är huvudstad, är kollegors standardsvar på det. Göteborg är nog mindre, är en annan teori. En kort passus: inom Stockholms pendeltågs trafikeringsområde bor det 2 miljoner, inom pendelns område kring Göteborg nära 2,5 miljoner. Rosersberg (Stockholms län) har 1000 resande per dag, och är bemannad nästan dygnet runt. Gamlestaden i Göteborg sägs nu ha 55 000 per dag - men ingen bemanning. Där faller de argumenten. Ibland tänker jag på hur det skulle varit med en biljettexpedition i Kortedala; varför gick den inte till Bergsjön - det stod ju Kortedala på den turen. Då skall den väl gå till Bergsjön. Hur fan skall man veta det. Ibland går den till Kortedala, och ibland till Bergsjön. Biljettexpedition Teleskopgatan (ja, det var förberett med ett betongskellet när den invigdes 1970); jag måste byta här till Bergsjön, va? Sen bussen till Partille. Nej, Du kunde åkt direkt till Bergsjön från Gamlestaden, du behövde inte gå av här. En halvtimma senare: det gick ingen buss till Partille från Komettorget. Nej, Rymdtorget sa jag (enklare att åka så långt det går). Du får gå av vid Rymdtorget. En timma senare: det gick ingen buss till Partille från Gamlestaden. Jo, det gör det också, men Du skulle ju till Rymdtorget först? En halvtimma senare: det gick ingen buss från Rymdtorget. Nej, den går från Rymdtorget BUSS, 500 m bort. Det spelar ju ingen roll i Stockholm, där alla bytespunkter är så sataniskt krångliga. Så att man verkligen känner att man bor i en huvudstad! Nej, jag skulle nog sakna dessa vilsekomna resenärer som förgyller dagen. I gengäld hittar ju folk utmärkt själva i Göteorg, och det kommer Stockholmare också att göra sen när jag är borta. Vi avbemannar bara, så kommer allt gå bättre. Vissa kollegor tror inte att det går, men -kukost- tror det, och därmed trafiknämnden. För det är väl inte resenärerna eller jag som "styr" trafiknämnden.
Vem sjutton var det, eller ljög han bara...En snubbe sa till mig att han var från trafiknämden. Sedan undrade han hur "jag kunde acceptera att det är trafikproblem med pendeltågen". Hade jag haft två kollegor till hjälp hade jag tveklöst tagit in honom på toan för spolning. Hög tid för det, när en vuxen människa talar på det sättet. En vuxen människa med ansvar för kollektivtrafiken i Stockholms län, med hundratusentals resenärer varje dag, och miljarder i årlig omsättning. Nå, Du är ju smart och inser att jag är anställd av -kukost-. -kukost- har i sin tur uppdraget att köra pendeltågen för SL:s räkning. Det gör de helt enligt avtal. Jag vill minnas att avtalet föreskriver att minst 7% av tågen skall vara försenade eller inställda. Hmm? låter det konstigt. Nej, inte alls. Om man sagt att 8% är maximalt acceptabelt, kommer ingen entreprenör som vill få uppdraget att budgetera för att bara 1% av tågen är sena. Förvisso har -kukost- på det interna nätverket påstått att tågen håller tiden till 99%, men det tror väl inte ens trafiknämnden på? Hur som helst oroar det mig att nämnda stolpskott nu skall ta beslut om mitt jobb på tisdag 22 september. Inte ens en seriös ledamot hinner läsa mitt meddelande innan dess, hur skall man då gå igenom 25 sidor i "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Sidan 4, näst längst ned sopar bort mitt arbete som vi känner det. -kukost-:s önskan, för det är väl -kukost- som givit trafiknämnden uppdraget att ta beslutet i frågan. Ytterligare ett antal dokument skall behandlas samma dag. De flesta ledamöter har sedan både tio och femton andra uppdrag. Det här känns inte bra för kvaliteten på demokratin i vårt län. Jag är ju också pendeltågsresenär och skattebetalare på fritiden.
Angående "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Beslut tas i trafiknämnden tisdag 22 september. Tiden blev knapp för att lämna synpunkter. Det kom till vår kännedom blott 5 dagar innan. Att fråga personalen som remissinstans är naturligtvis otänkbart. Jag har varit spärrvakt i 25 år. I 25 år har folk bokstavligt spottat på mig. Här kommer också en bildlig spottloska från politiskt håll, kan man säga. Det är väl en formalitet att klubba igenom de luntor som läggs fram. Ingen hinner ta till sig innehållet. Det handlar om att avbemanna biljettexpeditionen på kvarvarande bemannade pendeltågsstationer. Flertalet har varit bemannade sedan järnvägarna byggdes. I övriga Sverige, utanför Stockholms län är numera bara Malmö C, Sundsvall C, Göteborg C, samt Hammarkullen bemannade. Det beror inte på att det är färre som åker på de andra. Det beror på politiska beslut. Nu har verkligheten hunnit ikapp Stockholmarna. Knappast någon av mina kollegor på pendeltågen kommer att protestera, det vet jag redan. De har inte tid, de är inte bra på att skriva, de har inte ens någon vana vid att skriva, de kan oftast inte särskilt bra Svenska, men framför allt är de rädda. Livrädda för att protestera. Var så säker. Som samhället har blivit. Som arbetsgivaren -kukost- behandlar folk. Vad har vi att förlora? Jag har haft som hobby att skriva klagobrev i över 30 år. Visst har jag blivt både misshandlad och utredd av polisen för mina åsikter, men framför allt ignorerad. Det är tidens trend. Det är idag sällsynt att man alls får några svar från företag och myndigheter. Där har vi ett verkligt hot mot demokratin! Det skulle exempelvis Kina lära sig av; bara strunta i folk. Billigare än att låsa in dem.
Det blev lite ont om bilder, så det blir tråkigt? Vi kan ta den här från Norrtälje nyligen:
De tog säkert inte till sig detta, så jag säger det här: Detta evinnerliga svammel om vad man skall fördriva tiden med i "karantänen" går mig på nerverna. I min miljonprogramsstadsdel och på min arbetsplats är allt precis som det brukar. Vi lågavlönade måste gå till jobbet varje dag. Inget hemarbete. Inga skyddsåtgärder. Ingen extra städning på arbetsplatsen. Vi är inte lediga. Hade vi ändå varit hemma från jobbet, så hade hushållsarbetet krävt sitt. Vilka människor är det som går sysslolösa och har tråkigt hemma? Jag har 6 arbetdagar under denna påskvecka, när de flesta Svensson är helt lediga även i vanliga fall. Denna bacillskräck är en lyx som endast medelklassen kan unna sig. Hemifrån hejar cheferna på oss som "hjältar". Skall bli intressant om de kommer ihåg det vid nästa löneförhandling. Jag vill inte vara någon linslus, men denna okända verklighet kanske också borde nämnas i radio?
Jag läste ett bra inlägg i tidningen: De anklagar oss i förorten för tystnadskultur. Detta samtidigt som förslaget om försämrat anställningsskydd hotar att tysta kritiska röster på arbetsplatserna. För Dig som röstar moderat e.d., vilket en förkrossande majoritet av Svenska folket gör: Vad har Du för nytta av att LAS försämras. Vilken nytta har Du av sänkt lön, höjd pensionsålder, försämrad sjukvård, bostadsbrist, demonstrationsförbud m.m. m.m.? Varför förstör Du för Dig själv och alla andra...Snart skulle det fanimej varit bättre att bo i gamla Östtyskland! Jag trodde aldrig att jag skulle säga något sådant. Sug kuk Ditt jävla moderatsvin. Å förlåt, det gör Du ju redan. Kapitalets rövslickare.
Den här bilden togs från Datavärlden (tror jag) på 90-talet, någon gång. Vilken tidning löskuken är klippt ifrån minns jag inte. Det var en förberedelse för nästa bild. Av någon anledning har jag inte lagt in någon av dem, fast skanningen av kollaget gjordes för tre år sedan, ser jag på fildatumet. Man har väl annat för sig antar jag, precis som Du.
Den här snubben fick ju 1 miljard (1000 miljoner) i present i samband med pensionen. Nej, inte lön. Nej, inte pension. Utan bara en liten present, för att ASEA ville visa sin uppskattning. Jo, naturligtvis hade han ju hittat på det själv innan dess. För att de andra styrelseledamoterna skulle rösta för detta rån, har han i sin tur röstat för deras svindlande löner. Så går stöld och korruption till i dagens Sverige.
1 miljon kronor till 1000 andra pensionärer. 100.000 i extra lönebonus till 10.000 anställda. Eller sådär 80 spårvagnar till Göteborg, som man köpte från ASEA mellan åren 1987-1992. Den här serien av vagnar går ännu i trafik, och utgör en dryg tredjedel av vagnparken i Göteborg. Det här exemplet säger kanske mest om vilken ofattbar summa vi snackar om. Bilden nedan visar fyra av dessa vagnar i Tynnered 1997.
Den här kan vi ju ta också. Inget samband med Percy, förstås. Som jag kan komma på. Lorensberg i Varberg. Gråtrut från en annorlunda vinkel.
Har jag nämnt mina modeller? Jag har genom åren gjort 41 bussmodeller i skala 1:25. Fråga någon manlig nörd i närheten vad den innebär för storlek. Här är två bilder på Stockholmsbussar.
Här kommer jag osökt att tänka på en scen i filmen 1408. Du som sett den minns nog. Skräckfilmer berör mig inte så mycket längre, men denna får emellanåt nackhåren till att resa sig även på mig. Detta foto är dock från Södermalmstorg/ Slussen i Stockholm. Det var emellertid rum 1010 som jag nyligen bebodde på hotell Åby i Mölndal. Här fanns rum utan fönster, så sade i alla fall prislistan. Jag valde ett med fönster. Ett kramdjur fanns också på rummet - en häst. Travis hette den, enligt bifogad notis. En anspelning på den närliggande travbanan, med travhästar. Är man i Göteborg så är man...Det var för övrigt det enda sättet att få se trav, då ingen publik släpptes in på arenan. Från 10:e våningen syntes hästarna bra.
Det här svider, men är alldeles sant. Jag såg den på en promenad. Som alltid har jag förstås också lite eget reklammaterial med, för uppsättning på olämpliga platser (tycker Bror Duktig kuksugare). En del kan nog ramla ned från sin ursprungliga plats, och lägga sig som en sorts direktreklam hos flickor (jag kan nog inte förklara precis hur det kan ske). Ibland råkar vem som helst få den, i andra fall några som verkar lite extra rara, sexiga, eller till och med är kandidater för att giftas bort (med mig). har Du hittat en sådan lapp, så KAN det vara en inbjudan till att erbjuda mig en ring. Nej, det skulle en kvinna aldrig göra!
Det har inte blivit så mycket bilder på ett tag. Förra sommaren stal fascistgrisarna min kamera och misshandlade mig. När jag bad att få anmäla dem, skrattade de bara rått och sa jag kunde ringa 114 14. När jag räknar efter, så är det vid minst 20 tillfällen som snutfascister och tullbögar har bråkat med mig. Det är å ena sidan en fin löneförmån att trakkasera lågavlönade män, å andra sidan slöseri med skattemedel. Tycker inte Du det?
Det här får jag skriva lite mer om vid tillfälle. Jag bifogar bara bilden så länge. Om Du klickar på den öppnas den i ett nytt fönster, och blir större. Tror jag, ifall programmeringen blev rätt.