Johannes Krysostomos, 345-407 e.kr.

Säg mig: varifrån kommer Din rikedom? Du har en annan att tacka för den. Och denne andre, vem har han att tacka? Sin farfar, säger man, eller sin far. Kan Du nu, i det Du går baklänges genom släktlängden, leverera ett bevis för att denna egendom förvärvats på ett rättfärdigt sätt? Det kan Du inte. Tvärtom, begynnelsen, själva roten och ursprunget, ligger med nödvändighet förborgad i en eller annan orättfärdighet. Varför? Emedan Gud från begynnelsen inte har skapat den ene rik och den andre fattig och icke har gjort något undantag i det han till exempel visade den ene vägen till guldskatter, medan han hindrade den andre från att uppspåra sådana, utan har överlåtit till alla att äga samma jord. Om alltså denna är gemensam för alla, hur kan det då komma sig att Du äger så många tunnland, medan Din granne inte äger en torva?

Augustinus

Den som sitter i överflöd - han har lagt sig till med andras egendom.


Henry Gorge 1839-1897

Det utmärkande för slaveriet är att det tar ifrån arbetaren allt han producerar, utom vad som behövs för att hålla honom vid liv, och mot detta minimum tenderar också det fria abetets lön under nuvarande förhållanden. Kommentar: Här känner många av oss igen utvecklingen för löner och hyror. Lönerna kommer att halka efter för de lägst stående i samhället, medan hyresvärden slukar allt mer av Din magra inkomst. De säger att det inte finns pengar. Men det gör det - titta bara på hyresvärden Hemblas vinst: 50% på Din hyra. Den skall öka ytterligare. Angående slavar kan det ju nämnas att slaven har man köpt, medan arbetaren kan bytas ut när som helst. Skall vi ta ett exempel på något annat man köpt, så är det hästar. Exempelvis hästspårvägen i Stockholm för drygt 100 år sedan. Där jobbade hästarna endast 3 timmar om dagen. Man var rädd om sina hästar. Hur många timmar om dagen tror Du kuskar, konduktörer, och stallbpojkar jobbade?


25-årsjubileum utan guldklocka

Häromdagen var det 25 år sedan jag började på mitt nuvarande jobb. En gång i tiden betydde just 25 år något. Man var företaget trogen, och fick guldklocka, kanske blommor och annan uppvaktning. Vad fick jag? Ingenting. Tystnad. Enligt rykte har man slutat att fira 25-årsjubileer. Det är för övrigt inte den enda förmånen som man snålat in på. Vad företaget heter? MTR pendeltågen i Stockholm. Det är faktiskt helt och hållet Dina skattemedel firman lever på. De arbetar nämligen åt Landstinget. Det kanske är Dig jag skall fråga om jag inte är värd att fira. Landstinget får en billigare (och sämre) trafik, medan företaget tar striden mot personalen och deras fackförening, så Landstinget slipper göra det. Där har Du skälet till upphandlingarna i ett nötskal! Bland andra dessa farhågor framfördes av Svenska Lokaltrafikföreningen redan på 80-talet, inför hotet om "upphandlingar". Nu vet vi hur det gick. Har Du vunnit något på det? Har jag vunnit något på det? I Norge protesterar de. Här tiger vi still.


Du är en handelsvara

I Karl Marx ekonomiska teorier är arbetskraften också en vara, och precis som globaliseringen flyttar jeans över planeten, så flyttas även arbetskraften i en ständig jakt på större profit. Vi tänker ofta på migranter som människor som har gjort ett individuellt val att fly fattigdomen i sitt eget land för att pröva lyckan i ett rikare land, men det är inte hela bilden. Migrantarbetare är en storindustri för multinationella företag som systematiskt flyttar runt tusentals arbetare i världen. I de flesta fall handlar det om att få ned lönekostnaden för det arbete man av någon orsak inte kan flytta till låglöneländer. Detta var ett utdrag ur "Betong" av Jakob Mathiassen. Boken handlar om byggbranschen, där inhemsk arbetskraft konkurrerar med arbetskraft från andra länder. Deras lägre löneanspråk står i bjärt kontrast till dem som bor här, och har utgifter på nivå med ett västeuropeiskt land, medan de andra bara är här tillfälligt. Sedan åker de hem med en tjock plånbok (tycker De). Sjöfart kan ju också nämnas som ett exempel där inhemsk arbetskraft i princip redan är ute ur leken. När blir det Din tur? Rösta borgerligt igen, så får Du se!


Jag vaknade härom natten...

En fyrhjulig MC är en paradox och styggelse. Ändå finns de. Man kan se dem som en metafor för något större. Något som gått snett i samhället. Det är den här typen av tankar som jag kan få när jag inte kan sova på småtimmmarna.

Fler av mina bussmodeller kommer längre ned.


Dags att vakna politiskt?

Några citat ur Offensiv, mitt partiorgan: I LAS (lagen om anställningsskydd) tas paragrafen om saklig grund bort. Nu måste vi ställa oss frågan varför man behöver avskeda någon UTAN saklig grund. Idag kan man nämligen avskeda någon som missköter sig, någon som inte behövs längre, någon som saknar de kvalifikationer som behövs - ja, man kan faktiskt avskeda någon utan saklig grund även idag. Det är endast om personen är med i FACKET, och detta är en stidbara och stark fackförening, med lokala representanter som tror på Dig, och vågar ta risken att förlora i en rättsprocess. Puh! Då KANSKE man får tillbaka jobbet, eller åtminstone ett litet skadestånd. Vi fortsätter: I förslaget förändrar turordningsreglerna till den grad att de tappar sin funktion. I praktiken blir man permanent provanställd. Förslagen backar bandet till 30-talets arbetsmarknad. Man undrar om allmänheten förstår vad som är på gång. Vill Du att Din son skall få lämna jobbet när som helst. Vill Du själv det? Varför behöver vi detta? Varför driver våra politiker denna fråga så starkt? Varför inte fråga Ditt parti. Om Du vågar. Snart vågar Du ingenting.

För 6 år sedan hade HANDELSBANKEN 462 kontor i Sverige. Nu skall de minska till 200. Ytterligare 1000 jobb skall bort. För börsen är det en aktievänlig nyhet, och aktien steg omedelbart. Ser Du något samband? När Du får sämre service, eller rentav mister jobbet själv, blir överklassen rikare. Enkelt. Men hav tröst, enligt bankens chef är denna avveckling en kundorienterad förändring. Kanske så till vida, att folk skall uppmuntras vända sig till en annan bank istället. En som är bättre än Handelsbanken? Handelsbankens styrelseordförande får för övrigt 4,7 miljoner om året för att gå på några möten, och hålla i klubban. Det blir väl en timlön på en miljon, eller så. Men det kan ju fascistsvinet vara värd!

Här kommer några lösryckta meningar från tidningen Revolution augusti 2020. Det kanske låter drastiskt med ett sådant namn, men det krävs drastiska åtgärder för att hantera den folkfientliga regeringen och kapitalismen som vi låtit ta allt större plats i Sverige av idag; Den kapitalistiska produktionen bygger på privategendom och konkurrens, i jakten på profiter åt en handfull parasiter som ingen har valt och som inte kan ställas till svars.

Några fler citat ur texterna, med mina kommentarer: Kapitalismen kan bara berättiga sin existens genom att konstant utveckla produktivkrafterna. Men...för varje nytt slag som drabbar världsekonomin, blir vi ombedda att förvänta oss allt mindre av kapitalismen. Nu när vi har den s.k. Coronakrisen inträffade ett kortare avbräck i konsumtionen. Häpnadsväckande nog började man redan efter några veckor efter detta i våras skrika KRIS, trots all ackumulerad vinst inom industrin och överklassen. Vidare: Kapitalismen har intet att erbjuda arbetarklassen, förutom mer nedskärningar...det som finns kvar av välfärdsstaten kommer att hänsynslöst atttackeras när regeringarna försöker betala tillbaka de stora skulder som de samlat på sig i sina försök att backa upp systemet. Alla faktorer som tillsammans skapade en tillväxtspiral kommer att vändas till sin motsats. Det är ett bevis på kapitalismens absurditet att hela ekonomin hotas av kollaps för att folk konsumerar mindre varor och tjänster. I ett annat samhälle hade merproduktionen varit något att glädjas åt. Revolution går att prenumerera på, kolla marxist.se


Några citat från tidskriften Offensiv 11/6 -20:

Våra politiska institutioner, inklusive polisen, existerar för att skydda den kapitalistiska härskande klassens intressen, inte arbetarklassen. Om vi verkligen ska överkomma århundraden av rasism och alla slags förtryck behöver vi ett helt nytt system.

Systemet som alla kritiserar är ett system som går ut på att några få ska bli superrrika på andras arbete. För att denna orättvisa ska kunna fortgå finns staten som funktion att hålla samhället, med sina klassklyftor, intakt. Därför ser vi hur polisen gång efter annan stopppar demonstrationer och masskamp för rättvisa.

Högerpolitiken har förenat de etablerade partierna. Skillnaderna har mest handlat om hur, i vilken takt och i vilken omfattning som det borgerliga systemskiftet ska genomföras.

P.S. Offensiv är Rättvisepartiets tidning, som även Du kan prenumerera på. Här skriver man saker som tidiga socialdemokrater och personer engagerade i facklig kamp skulle känt igen sig i. Kanske skulle Du också känna igen något från din verklighet i dagens Sverige. Snart är vi tillbaka i en tid före fackens och demokratins tillkomst. Det finns endast få politiska partier som stretar emot denna nedmontering. De behöver allt stöd de kan få. Vill Du ändå inte göra detta, kan Du åtminstone skriva till det parti Du röstade på. Vi lever i en skräckfilm, men det går inte att stänga av TV:n.


Beslut om stängning av pendeltrafikens biljettexpeditioner

Det gäller Stockholmstrakten, då man i övriga landet redan har avbemannat de flesta stationer, även hos SJ. I Stockholm är mycket lite gammaldags, så personalen har blivit kvar här. Man kan köpa biljetter kontant eller på kreditkort nästan dygnet runt. Särskilt det förra uppskattas av många utan anställingskontrakt eller uppehållstillstånd, kan man tänka. På tisdag tar Trafiknämnden inom Stockholms landsting beslut och gör utlåtande i ett 20-tal ärenden. Ett av dessa, punkt nr 6 på dagordningen innehåller ett ja till ett dokument på inte mindre än 55 sidor. Man kan se det som en trojansk häst, som smygs in i all övrig information. Vem som skrivit dessa 55 sidor är inte svårt att gissa: den nuvarande entreprenören -kukost-. Ändå har personalen inte informerats om detta. Det handlar om mitt jobb!

Fotnot: då företaget i fråga säkerligen letar efter skrivelser på internet som kan anses degradera firmans anseende (som om de inte klarade det själva!), är det lika bra att censurera själv. Ja, det säger en del både om företaget, liksom dagens samhällsklimat i Sverige. Namnet är här utbytt till -kukost-. Ok, jag kunde valt något annat ord. I vilket fall kan det lura sökmotorer att artikeln handlar om något annat, så låt oss ta ett ord som kanske inte så många söker på...I så fall får man skylla sig själv. Glömde jag någon? Det blir i alla fall inte lika många som förut.

Vid -kukost-:s pågående "utbildningsdagar" påstår man att företaget får "böta" 100.000 kr om en anställd går ifrån för exempelvis ett toabesök. Detta är i alla fall vad man påstår att kontraktet innebär. Vidare antyder man att personalen får avsked efter ett par sådana misstag. Några dagar senare tänker man inte alla ha någon bemanning. Märklig vändning. Kvarvarande personal skall i ett exempel bemanna Starbucks kaffebar på station Farsta strand. Detta är offentliga uppgifter, då landstingets hemsida presenterar allt detta material. Om Du klickar på bilden av ett pendeltåg nedan, bör Du kunna hämta hem hela dokumentet i PDF-format.

SJ Pendeltåg vid Drevviken 1997

Själv skrev jag till 11 av trafiknämndens 18 delegater. Texterna skall enligt uppgift också finnas tillgängliga på landstinget, då jag skrivit till folkvalda politiker. Om inte annat har jag ju själv upphovsrätten, så de presenteras här också. Jag ägnade ett par timmar en lördagskväll åt att försöka påverka politiken på detta sätt. Det kanske inte hjälper, men att inte säga något alls hjälper ännu mindre. Hur många politiker har Du själv skrivit till?

Läget 24 september: 3 st har svarat. Kors i taket! Det hade jag verkligen inte räknat med. Jag vet inte om de önskar att svaren publiceras här, så jag låter bli det. Jag kan säga att spännvidden är allt ifrån generell ordbajs till seriöst bemötande.


Skickat till: Sara Svanström (L)

Jag läste ett utdrag från ett av alla ärenden som det formellt skall tas beslut om 22/9. Det är en ruskig massa sidor och en mängd frågor att ta ställning till. Man får lätt en känsla av att detta "kuppas" igenom, därför att det är närmast omöjligt för en enskild ledamot att ens försöka ta till sig allt detta. Särskilt som flertalet ledamoter torde ha en mängd andra uppdrag. Demokratin blir lidande. Här rörde det sig om att förändra hundratals männsikors dagliga jobb, nämligen kategorin som populärt kallas spärrvakt. Vi skall nu stå utanför expeditionen. Eller skall vi gå runt på stationen? Man kan fråga sig hur de som behöver hjälp skall hitta oss, när det är svårt nog för en del idag. Hur kan man ta med sig något väsentligt, annat än en telefon - med -kukost-:s ökänt fallerande IT-system!


Skickat till: Ayla Eftekhari (S)

Ett av många beslut på tisdag 22 september rör "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Redan detta dokument innehåller 25 sidor. Hinner någon läsa igenom allt detta, och ta till sig vad det innebär? Det är mitt jobb det handlar om, och inte minst hundratusentals pendlares vardag. Skall jag istället peka mot Pressbyrån, när de Polska byggnadsarbetarna vill köpa månadskort kontant. När sedan Pressbyrån inte ens har öppnat för dagen, vad gör jag då? Man talar om att utveckla servicen, genom att stänga biljettexpeditionen. Det måste vara nyspråk för att försämra något. Vad vill kunderna? Jo, jag har hört en del under mina 25 år i spärren. Dock frågar ingen mig. Så vem har trafiknämnden frågat? -kukost-:s ägare. Eller någon annan miljardär? Vem styr egentligen trafiknämnden. Det är en viktig fråga även för mig som skattebetalare, samt innehavare av ett årskort som jag själv lagt ut 9310 kr på. Vågar jag lita på politikerna...


Skickat till: Ahmed Ali Salad (S)

Om tisdag 22 september tas bl.a beslut som rör "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Jag tänker på hur resenärerna vill utveckla servicen på stationerna. Vet Ni det? Jag har hört en del under mina år i luckan. Gång efter annan genom åren har jag mött stor förvåning över att det inte är VI som beslutar om linjernas körvägar, priser, o.d. Jag försäkrar dem att jag inte kan påverka sådant. Jag sitter inte ens med i SL-styrelsen. ..tystnad och uppgivenhet..."Du känner väl åtminstone någon där..?" Är det något önskemål som återkommer hos kunderna, så är det att någon lyssnar på dem, och för vidare deras erfarenheter. Kort sagt önskar de uppenbart att jag verkligen satt med i SL:s styrelse. Det kanske är så vi skulle utveckla kollektivtrafiken bäst... Jag har f.ö. intresserat mig för området i 40 år, besökt långt över 100 städer runt världen för att studera kollktivtrafiken. Vilka kvalifikationer bär trafiknämndens ledamöter på..? Tar man bara ett beslut i blindo på vad man lagt fram för behandling. Läser någon igenom alla akter. Åker de ens själva kollektivt. De tror inte de resenärer jag pratar med; "de åker säkert bara taxi själva", är ett populärt uttryck.


Skickat till: Jens Sjöström (S)

Det skall sägas med en gång, att de meddelanden som flera ledamöter har fått från mig är helt olika och unika. Kolla gärna med dina kollegor. Jag är mer kreativ än att upprepa mig. Hur som helst, angående mötet på tisdag 22 september om "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". I förra veckan var jag på en utbildningsdag med -kukost-, där det betonades att det är ett stort problem att ett dussintal varje månad glömmer operatörskortet till biljettmaskinen hemma, kommer för sent till jobbet, tappar SL-kortet o.d. Direkt därefter gicks "processen vid avsked" igenom. Det var inte svårt att gissa att det var tänkt att åtminstone undermedvetet skapa en koppling däremellan. Vidare hotar man med 100.000 kr i böter, ifall jag behöver kissa under arbetstid, d.v.s. lämna luckan obemannad. Inte ens under vårens "Corona-kris" kunde man göra ett undandag, trots att knappast någon reste pendeltåg efter kl.19, och vi i princip saknade kunder. Endast några frågor och toabesök blev resultatet under hela kvällar. Nu skall vi avbemanna stationerna. Från en vecka till nästa. Ingen framförhållning. Ingen information. Att -kukost- saknar annan strategi än att jävlas med personalen, det har jag nu förstått. Men att även trafiknämnen driver med oss - och skattebetalarna. Tragiskt.


Skickat till: Tomas Eriksson (MP)

Tisdagens möte i trafiknämnden behandlar bl.a ett färdigt kompendium på 25 sidor som rör "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Jag har på känn att ingen har tagit till sig innehållet, och ens övervägt vidden av detta. En paragraf som passeras i förbigående är om mitt fortsatta arbete. Som spärrvakt skall jag inte längre ha en expedition dit folk hittar. Nej, jag skall stå ute. Det där går kanske i linje med -kukost-:s sträven, men -kukost- äger väl inte trafiknämndens politiker. Hoppas jag inte. Vill man utveckla servicen, måste man tro på personalen, och ge dem mandat att verkligen hjälpa kunden. Så är det inte idag. Inte heller lever -kukost- upp till löftet om att personalen skall kunna ge närinformation, då man skickas runt hela nätet till ställen där man aldrig varit. Det man kallar utbildning är ett skämt. Redan idag är kunden sur över allt vi inte får göra, som att man inte kan korrigera biljetter på stationen, registrera kort, få tidtabeller, och inte minst information om bussar. Jag är ju inte anställd av Nobina. SL har inte heller krävt att de olika entreprenörerna skall samarbeta. Alla bussar som utgår från en terminal, saknar position - tills de har avgått därifrån... Därför är realtidssystemet inte till någon hjälp. Detta måste JAG förklara dagligen. Jag har ingen information om vad bussen gjorde innan. Det har inte heller skylten, därför att SL inte ställer krav på att få den uppgiften från bussbolaget. Men resenärerna förväntar sig att jag vet. De vill låna telefon, ladda sin telefon, lämna synpunkter, få ett glas vatten, plåster, söka skydd från stökiga resenärer o.s.v. Jag kan inte se hur jag skulle kunna vara till större nytta med två tomma händer ute på perrongen. Vill man avbemmana stationerna som SJ gjorde häromåret, så säg det bara. Det här leder ingen vart.


Skickat till: Elof Hansjons (S)

Angående tisdagens möte i trafiknämnen; Där behandlas några rutinärenden, som att ge formellt klartecken på redan förberedda dokument. Här talar vi om trojanska hästar en masse. En är -kukost-:s "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Ja, jag antar att -kukost- har skrivit detta, om jag känner firman rätt, efter att ha jobbat där några år. Ett återkommande önskemål är fler försäljningsställen, inte färre. Dessa försäljningsautomater som ofta står precis utanför den bemannade expeditionen. Fullständigt huvudlöst. Ja, vi har väl anat att det är tänkt att folk i första hand skall gå dit. Men de hade gjort större nytta på helt andra platser, som busshållplatsen vid Ribby. Det har jag hört många gånger. Tycker någon politiker att det skulle vara lättare att hitta mig - någonstans - ute på stationen, än i en fast expedition vid ingången? Den logiken behöver vi nog alla hjälp med att förstå. När det är trafikstörningar har resenärerna INGA svårigheter att hitta till min expedition idag. Jag försäkrar. Folk behöver någonstans att klaga. Att jag skulle kunna svara på frågor om störningen har väl ingen på allvar väntat sig. Jag får ju heller inget veta. Det är så viktigt att visa hur lite jag betyder inom organisationen, att även resenärernas information blir lidande. Där har vi en sak vi behöve utveckla! För all del, om jag är rörlig kan jag ju gömma mig tills trafikproblemen går över. Om de någonsin gör det! När det visar sig att servicen inte blir bättre av att jag står som ett fån med två tomma händer, ja då kan vi ju avbemanna stationerna för gott. Varför inte göra det på en gång? Så kan -kukost- stoppa min lön i fickan, just som Arriva gjorde angående konduktörerna på tvärbanan. High five mellan Landstinget och trafikföretagen. Nu lurade vi skattebetalarna...


Skickat till: Anna Sehlin (V)

Man skall förbättra servicen gentemot resenärerna genom att stänga biljettexpeditione på pendeltågens stationer. Om det handlar bl.a. att 25-sidigt dokument märkt utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Beslut tas på tisdag 22 september. Där ryker mitt jobb. Vill man utveckla servicen, kan man fråga både erfaren personal och kunder. De flesta frågor jag får rör faktiskt inte alls tågen, utan busstrafiken. Många är särskilt ängsliga över att resa med bussar som inte går så ofta. Man kan säga att dessa resenärer kommer in till mig för att rekonfirmera bokningen, och försäkra sig om att bussen kommer att gå som planerat. Jag har förstås inte en susning. Det har de inte ens på bussgaraget. Ännu mindre de elektroniska skyltarna. Vad skall vi förresten göra med allt hittegods som vi hanterar idag. Lägga i fickan tills på måndag? Vi skall ju gå rörliga på plattformarna, utan någon plats att förvara saker. Vem skall lösa in alla biljetter? När jag var ny skötte vi t.o.m. administrationen av socialens månadskort. De fick då en "soc-stämpel" på baksidan, som visade att de inte kunde lösas mot kontanter. Nu har Pressbyrån hand om det, och vi löser bara in dem en kvart senare, så klienten hinner till systemet innan stängning. Det finns inget förbud mot inlösen av dessa längre. En mycket tråkig uppgift, men något som behöver göras. Mer än idag faktiskt. Folk kan bli vansinniga över att vi inte ens får lösa in alla biljetter, när man redan har åkt flera mil för att komma till stationen. Sedan kanske inte heller biljettmaskinen fungerar. Det har hänt att den varit trasig en vecka utan byte. När jag växte upp i Göteborg bytte man biljettmaskin under färden, om den gått sönder. Stockholmares standardsvar är förstås något i stil med att det inte går att göra ditt och datt i en huvudstad. Därför är Stockholm bättre, bl.a bl.a. Kanske skall man inte bli förvånad över att man talar om att förbättra servicen genom att försämra den. Låter som 1984.


Skickat till: Karl Henriksson (KD)

Hej, Du anar ju redan vad dina gamla kollegor tycker om detta. Alltså sidan 4 i -kukost-:s "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service", som skall klubbas igenom på tisdag 22 september. Biljettexpeditionen på pendelstationerna skall alltså avbemannas. En kort paragraf i ett dokument på 25 sidor. Ett av flera som presenterats till mötet. Jag säger inte att det är nonchalans som ligger bakom. Snarare att det är fullt orealistiskt att gå igenom allt detta, vilket innebär en allvarlig fara för demokration. Nämndens ledamöter kan inte ta till sig allt. Någon kuppar då lätt igenom ett och annat, exempelvis -kukost-. Jag är tämligen övertygad om deras direkta inblandning. Till oss har de inte sagt ett ljud. Vid pågående utbildningsdagar tar man istället upp problemen med att personal glömmer operatörskort o.d. Direkt efter redogjordes för processen vid avsked. Den pedagogiken missade nog ingen, om det så skedde undermedvetet. Vid nästa "upphandling" kommer -kukost- att förordas med anledning av deras stora erfarenhet av övervakning, nej, förlåt säkerhetsarbete i Kina. Ha det bra, och se till att stanna i politiken, för det finns väl snart inget spärrvaktsjobb kvar att falla tillbaka på...


Skickat till: Maria Mustonen (V)

Sidan 4 i -kukost-:s "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service", som skall klubbas igenom på tisdag 22 september innebär början till slutet av mitt jobb. Det var en slump att jag började, som för många. Ändå har jag blivit kvar i 25 år. Det var vanligt förr. Nu har personalomsättningen ökat lavinartat, vilket verkar passa -kukost- som hand i handske. Inga besvärliga gamlingar som biter sig kvar på jobbet, och kan mer än chefen... Jag har alltsedan starten varit fascinerad över att man har bemannade stationer överallt i Stockholm. Det har man ju inte i Göteborg, där jag kommer ifrån. Stockholm är huvudstad, är kollegors standardsvar på det. Göteborg är nog mindre, är en annan teori. En kort passus: inom Stockholms pendeltågs trafikeringsområde bor det 2 miljoner, inom pendelns område kring Göteborg nära 2,5 miljoner. Rosersberg (Stockholms län) har 1000 resande per dag, och är bemannad nästan dygnet runt. Gamlestaden i Göteborg sägs nu ha 55 000 per dag - men ingen bemanning. Där faller de argumenten. Ibland tänker jag på hur det skulle varit med en biljettexpedition i Kortedala; varför gick den inte till Bergsjön - det stod ju Kortedala på den turen. Då skall den väl gå till Bergsjön. Hur fan skall man veta det. Ibland går den till Kortedala, och ibland till Bergsjön. Biljettexpedition Teleskopgatan (ja, det var förberett med ett betongskellet när den invigdes 1970); jag måste byta här till Bergsjön, va? Sen bussen till Partille. Nej, Du kunde åkt direkt till Bergsjön från Gamlestaden, du behövde inte gå av här. En halvtimma senare: det gick ingen buss till Partille från Komettorget. Nej, Rymdtorget sa jag (enklare att åka så långt det går). Du får gå av vid Rymdtorget. En timma senare: det gick ingen buss till Partille från Gamlestaden. Jo, det gör det också, men Du skulle ju till Rymdtorget först? En halvtimma senare: det gick ingen buss från Rymdtorget. Nej, den går från Rymdtorget BUSS, 500 m bort. Det spelar ju ingen roll i Stockholm, där alla bytespunkter är så sataniskt krångliga. Så att man verkligen känner att man bor i en huvudstad! Nej, jag skulle nog sakna dessa vilsekomna resenärer som förgyller dagen. I gengäld hittar ju folk utmärkt själva i Göteorg, och det kommer Stockholmare också att göra sen när jag är borta. Vi avbemannar bara, så kommer allt gå bättre. Vissa kollegor tror inte att det går, men -kukost- tror det, och därmed trafiknämnden. För det är väl inte resenärerna eller jag som "styr" trafiknämnden.


Skickat till: Stefan Bergström (C)

Vem sjutton var det, eller ljög han bara...En snubbe sa till mig att han var från trafiknämden. Sedan undrade han hur "jag kunde acceptera att det är trafikproblem med pendeltågen". Hade jag haft två kollegor till hjälp hade jag tveklöst tagit in honom på toan för spolning. Hög tid för det, när en vuxen människa talar på det sättet. En vuxen människa med ansvar för kollektivtrafiken i Stockholms län, med hundratusentals resenärer varje dag, och miljarder i årlig omsättning. Nå, Du är ju smart och inser att jag är anställd av -kukost-. -kukost- har i sin tur uppdraget att köra pendeltågen för SL:s räkning. Det gör de helt enligt avtal. Jag vill minnas att avtalet föreskriver att minst 7% av tågen skall vara försenade eller inställda. Hmm? låter det konstigt. Nej, inte alls. Om man sagt att 8% är maximalt acceptabelt, kommer ingen entreprenör som vill få uppdraget att budgetera för att bara 1% av tågen är sena. Förvisso har -kukost- på det interna nätverket påstått att tågen håller tiden till 99%, men det tror väl inte ens trafiknämnden på? Hur som helst oroar det mig att nämnda stolpskott nu skall ta beslut om mitt jobb på tisdag 22 september. Inte ens en seriös ledamot hinner läsa mitt meddelande innan dess, hur skall man då gå igenom 25 sidor i "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Sidan 4, näst längst ned sopar bort mitt arbete som vi känner det. -kukost-:s önskan, för det är väl -kukost- som givit trafiknämnden uppdraget att ta beslutet i frågan. Ytterligare ett antal dokument skall behandlas samma dag. De flesta ledamöter har sedan både tio och femton andra uppdrag. Det här känns inte bra för kvaliteten på demokratin i vårt län. Jag är ju också pendeltågsresenär och skattebetalare på fritiden.


Skickat till: Kristoffer Tamsons (M)

Angående "utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service". Beslut tas i trafiknämnden tisdag 22 september. Tiden blev knapp för att lämna synpunkter. Det kom till vår kännedom blott 5 dagar innan. Att fråga personalen som remissinstans är naturligtvis otänkbart. Jag har varit spärrvakt i 25 år. I 25 år har folk bokstavligt spottat på mig. Här kommer också en bildlig spottloska från politiskt håll, kan man säga. Det är väl en formalitet att klubba igenom de luntor som läggs fram. Ingen hinner ta till sig innehållet. Det handlar om att avbemanna biljettexpeditionen på kvarvarande bemannade pendeltågsstationer. Flertalet har varit bemannade sedan järnvägarna byggdes. I övriga Sverige, utanför Stockholms län är numera bara Malmö C, Sundsvall C, Göteborg C, samt Hammarkullen bemannade. Det beror inte på att det är färre som åker på de andra. Det beror på politiska beslut. Nu har verkligheten hunnit ikapp Stockholmarna. Knappast någon av mina kollegor på pendeltågen kommer att protestera, det vet jag redan. De har inte tid, de är inte bra på att skriva, de har inte ens någon vana vid att skriva, de kan oftast inte särskilt bra Svenska, men framför allt är de rädda. Livrädda för att protestera. Var så säker. Som samhället har blivit. Som arbetsgivaren -kukost- behandlar folk. Vad har vi att förlora? Jag har haft som hobby att skriva klagobrev i över 30 år. Visst har jag blivt både misshandlad och utredd av polisen för mina åsikter, men framför allt ignorerad. Det är tidens trend. Det är idag sällsynt att man alls får några svar från företag och myndigheter. Där har vi ett verkligt hot mot demokratin! Det skulle exempelvis Kina lära sig av; bara strunta i folk. Billigare än att låsa in dem.


Det blev lite ont om bilder, så det blir tråkigt? Vi kan ta den här från Norrtälje nyligen:

Den här skrev jag till P3 i våras

De tog säkert inte till sig detta, så jag säger det här: Detta evinnerliga svammel om vad man skall fördriva tiden med i "karantänen" går mig på nerverna. I min miljonprogramsstadsdel och på min arbetsplats är allt precis som det brukar. Vi lågavlönade måste gå till jobbet varje dag. Inget hemarbete. Inga skyddsåtgärder. Ingen extra städning på arbetsplatsen. Vi är inte lediga. Hade vi ändå varit hemma från jobbet, så hade hushållsarbetet krävt sitt. Vilka människor är det som går sysslolösa och har tråkigt hemma? Jag har 6 arbetdagar under denna påskvecka, när de flesta Svensson är helt lediga även i vanliga fall. Denna bacillskräck är en lyx som endast medelklassen kan unna sig. Hemifrån hejar cheferna på oss som "hjältar". Skall bli intressant om de kommer ihåg det vid nästa löneförhandling. Jag vill inte vara någon linslus, men denna okända verklighet kanske också borde nämnas i radio?


Är kapitalets tystnadskultur bättre?

Jag läste ett bra inlägg i tidningen: De anklagar oss i förorten för tystnadskultur. Detta samtidigt som förslaget om försämrat anställningsskydd hotar att tysta kritiska röster på arbetsplatserna. För Dig som röstar moderat e.d., vilket en förkrossande majoritet av Svenska folket gör: Vad har Du för nytta av att LAS försämras. Vilken nytta har Du av sänkt lön, höjd pensionsålder, försämrad sjukvård, bostadsbrist, demonstrationsförbud m.m. m.m.? Varför förstör Du för Dig själv och alla andra...Snart skulle det fanimej varit bättre att bo i gamla Östtyskland! Jag trodde aldrig att jag skulle säga något sådant. Sug kuk Ditt jävla moderatsvin. Å förlåt, det gör Du ju redan. Kapitalets rövslickare.


Manipulerad karikatyr

Den här bilden togs från Datavärlden (tror jag) på 90-talet, någon gång. Vilken tidning löskuken är klippt ifrån minns jag inte. Det var en förberedelse för nästa bild. Av någon anledning har jag inte lagt in någon av dem, fast skanningen av kollaget gjordes för tre år sedan, ser jag på fildatumet. Man har väl annat för sig antar jag, precis som Du.

Percy Barnevik och hans 1000 miljoner

Den här snubben fick ju 1 miljard (1000 miljoner) i present i samband med pensionen. Nej, inte lön. Nej, inte pension. Utan bara en liten present, för att ASEA ville visa sin uppskattning. Jo, naturligtvis hade han ju hittat på det själv innan dess. För att de andra styrelseledamoterna skulle rösta för detta rån, har han i sin tur röstat för deras svindlande löner. Så går stöld och korruption till i dagens Sverige.

1 miljon kronor till 1000 andra pensionärer. 100.000 i extra lönebonus till 10.000 anställda. Eller sådär 80 spårvagnar till Göteborg, som man köpte från ASEA mellan åren 1987-1992. Den här serien av vagnar går ännu i trafik, och utgör en dryg tredjedel av vagnparken i Göteborg. Det här exemplet säger kanske mest om vilken ofattbar summa vi snackar om. Bilden nedan visar fyra av dessa vagnar i Tynnered 1997.


Den här kan vi ju ta också. Inget samband med Percy, förstås. Som jag kan komma på. Lorensberg i Varberg. Gråtrut från en annorlunda vinkel.


Min rosett igen...

Jag gillar den här. Jag skulle ha skaffat en tidigare. Faktiskt kom inspirationen från en bildserie i herrtidningen Hustler. Jag ville också ha en rosett, precis som den där flickan. Det låg och grodde några år, innan jag vågade. Å ena sidan får man ibland höra bög ropat efter sig, å andra sidan är flickor definitivt inte övertygade om att jag är ofarlig, utan aktar sig för säkerhets skull... Kan jag vara både bög och flicktjusare samtidigt? Det är förvisso bara två önskningar, så Kinder rymmer det också.


Bussar i mindre format

Har jag nämnt mina modeller? Jag har genom åren gjort 41 bussmodeller i skala 1:25. Fråga någon manlig nörd i närheten vad den innebär för storlek. Här är två bilder på Stockholmsbussar.






Ett fönster med utsikt

Här kommer jag osökt att tänka på en scen i filmen 1408. Du som sett den minns nog. Skräckfilmer berör mig inte så mycket längre, men denna får emellanåt nackhåren till att resa sig även på mig. Detta foto är dock från Södermalmstorg/ Slussen i Stockholm. Det var emellertid rum 1010 som jag nyligen bebodde på hotell Åby i Mölndal. Här fanns rum utan fönster, så sade i alla fall prislistan. Jag valde ett med fönster. Ett kramdjur fanns också på rummet - en häst. Travis hette den, enligt bifogad notis. En anspelning på den närliggande travbanan, med travhästar. Är man i Göteborg så är man...Det var för övrigt det enda sättet att få se trav, då ingen publik släpptes in på arenan. Från 10:e våningen syntes hästarna bra.


Dags-Nytt, en blogg som ingen läser

Det här svider, men är alldeles sant. Jag såg den på en promenad. Som alltid har jag förstås också lite eget reklammaterial med, för uppsättning på olämpliga platser (tycker Bror Duktig kuksugare). En del kan nog ramla ned från sin ursprungliga plats, och lägga sig som en sorts direktreklam hos flickor (jag kan nog inte förklara precis hur det kan ske). Ibland råkar vem som helst få den, i andra fall några som verkar lite extra rara, sexiga, eller till och med är kandidater för att giftas bort (med mig). har Du hittat en sådan lapp, så KAN det vara en inbjudan till att erbjuda mig en ring. Nej, det skulle en kvinna aldrig göra!


Skall inte snuten tacka för kameran?

Det har inte blivit så mycket bilder på ett tag. Förra sommaren stal fascistgrisarna min kamera och misshandlade mig. När jag bad att få anmäla dem, skrattade de bara rått och sa jag kunde ringa 114 14. När jag räknar efter, så är det vid minst 20 tillfällen som snutfascister och tullbögar har bråkat med mig. Det är å ena sidan en fin löneförmån att trakkasera lågavlönade män, å andra sidan slöseri med skattemedel. Tycker inte Du det?


Stockholms no go zones

Stockholms socioekonomiska karta med no go zones inritade. 
  Lågupplöst version

Det här får jag skriva lite mer om vid tillfälle. Jag bifogar bara bilden så länge. Om Du klickar på den öppnas den i ett nytt fönster, och blir större. Tror jag, ifall programmeringen blev rätt.



© Dags-Nytt 1976-2020