Säve flygplats

Save Säve skulle man kunna uttrycka det, med lite inspiration från en reklamskylt jag såg i London (eller var det Amsterdam?) för många år sedan. Man skulle åka Ryanair, och Save (spara pengar), tänkte jag halvt omedvetet. Dock var de andra orden namn på orter. Polletten trillade till slut ned: Säve, fast med A, d.v.s. Göteborg!

Precis som med Torslanda en gång i tiden, har staten nu tagit över Säve, bara för att missköta flygplatsen. Eller till och med lägga ned. Torslanda startade som en kommunal anläggning, tills staten bestämde att flygplatser inte skulle drivas av andra intressenter. Därmed var det slut på investeringarna i Torslanda. Läs gärna boken "Flygplatsen på framsidan", från Trafiknostalgiska förlaget! Utdrag från boken:

Lite om luftfartsverkets svältkur mot Torslanda (nedlagt 1977): ena landningsbanan korsades av en väg, som fick stängas av vid de starter, som krävde hela längden på banan. flygplatsens brandkår bestod av inkallade militärer, för att spara pengar. Markeringarna på banan för körning och parkering ändrades inte till korrekta mått, efterhand som flygplanen blev större. Bra ögonmått krävdes då istället hos rangeraren. Ena landningsbanan kunde vid regn få vattensamlingar djupa nog att sätta båda flygplanens motorer ur stånd, vilket också hände. Nå, det här är historia. Väl?

Det krävs inte mycket fantasi för att tolka nedläggningen av Säve, som ett fullt medvetet slag från Stockholmarna, riktat mot Göteborgs turism och näringsliv. Små oberoende flygbolag och charterflyg använder sig av Säve. Kanske är det också det som är skillnaden mot Bromma, som man helhjärtat vill ha kvar: där är det huvudsakligen det fina affärsfolket som flyger. Säve används nog mest av Svensson!

Hjulen snurrar fort i Stockholm. Jag vet. Men det kunde de gärna få göra i resten av landet också! Stockholmare har inte någon ensamrätt på statens pengar.

Skall jag också lämna ett radikalt förslag på en riktig BESPARING! Lägg ned de interkontinentala långflygningarna från Stockholm, Köpenhamn, och Oslo. Mest av politiska skäl, är avgångarn uppdelade på huvudstäderna i de tre länder som äger SAS. Låt oss istället samla alla dessa flygningar på ett ställe. Ett ställe som ligger mitt emellan Stockholm, Köpenhamn, och Oslo. Nämligen Göteborg! Hit körs då matarflyg till den gemensamma huvudflygplatsen i Skandinavien. Smart, va! Jo, jag bor själv i Stockholm.



© Dags-Nytt 1976-2015