Problem eller affärsmöjlighet?

Jag fick nyligen ett hotfullt brev från det kommunala bostadsaktiebolaget Göteborgshem, eller Poseidon som det heter efter senaste namnbytet. Beryktade företag byter ju namn lite nu och då. I vilket fall var uppmaningen att genast ta ned reklamen för hemsidan, annars skulle jag debiteras anlitandet av en städfirma. Hm, ja, detta med en städfirma är förstås något som ett bostadsbolag redan borde anlita, men alltför få uppenbart gör. Jo, jag har sett många exempel på smuts. När jag tejpar upp reklamlapparna, måste jag ofta torka rent med en trasa för att de alls skall gå att fästa upp! Många ramlar sedan ner av sig själva (det ser jag ibland när jag går förbi husen på väg tillbaka). Resten tar Svensson ned, men är noga med att lämna smutsen, och lika ofta tejpen orörd. Slit bort lappen i vredesmod bara! Budskapet måste bort, det är det viktiga.

Nåväl, mina anslag ifråga är ganska små. Ja, så små att det ryms 40 st på ett helt A4-ark. Dessa är klippta i smala remsor med text i storlek med den man hittar i en dagstidning. De sätts nedtill i fönsterramen, för att vara både synliga och diskreta på samma gång. I det aktuella området torde jag knappast ha satt upp fler än att den sammanlagda mängden papper motsvarade ETT STYCK A4-PAPPER. Tänk ifall en 10-årig flicka hade satt upp 40 st A4 om sin borsprungna hamster. Kanske någon loppmarknad. Ja, vad vet jag.

Den här fastighetskötaren behöver inte anlita någon städfirma, eftersom Svensson och Bror Duktig som bor i kåkarna alltid tar ned mina anslag först. Troligen av samma anledning som den här fastighetsskötaren (kvinna, vad trodde Du?), vill göra det: nämligen att de hyser en särskilt hatisk motvilja mot just mig. Alltså inte mot 10-åringen med sin hamster. Inte mot arrangören av loppmarknaden. En gammal mobbare känner lukten av ett gammalt mobboffer som mig, även i vuxen ålder. Så var det sagt!

Annars skall jag gärna erbjuda Göteborgshem (eller tanten personligen) 1 kr för varje läsare av Dags-Nytt, som bor på just de här två gatorna, ja i hela Göteborg. 1 kr för varje Göteborgare som just den här veckan gick in på hemsidan. Cirka 50 st.

Eller så kan jag polisanmäla Poseidon för de mycket dumt placerade stålpinnarna, jag ideligen sprang in i kring de dåligt belysta husen. Korta stålpinnar som skall stoppa dörren från att gå upp för långt, medan man i moderna hus annars använder automatiska dörrstängare!

Det finns förstås ett annat tips som jag tänkt på: reklamplatser vid flerfamiljshusens entréer. Där en Svensk ser problem ser folk i andra framgångsrika länder en affärsmöjlighet. Jag tänker inte som en Svensk, men vad hjälper det? Hur som helst, så säljer man reklamplats vid varje fastighet. Mycket billigare och smidigare än att lägga kilovis med reklamblad i brevlådorna. Bostadsbolaget kan tjäna pengar, och reklammakaren kan nå ut, nu när allt fler säger nej tack till reklam i brevlådan. Brevbäraren kan byta anslagen i porten.

Ville jag förkorta mitt liv med att kämpa mot vinden (mer än jag gör), så skulle jag försöka genomföra alla mina hundra afffärsideer, eller så. Nu får Du tipset alldeles gratis. Precis som min reklam på entréerna.



© Dags-Nytt 1976-2014