Olönsamma järnvägar?

Man brukar titt som oftast höra att järnvägarna inte är lönsamma. Hur så?

Det bor fler människor än det någonsin tidigare har gjort i vårt land. Både dessa, och diverse varor rör på sig mer än de någonsin gjort förut. Ekonomin är också bättre än den någonsin varit förut, nåja. Nu om någonsin borde järnvägen alltså vara både behövd och lönsam.

Man får ju till och med läsa om företag som vill använda järnvägstransporter, men inte får någon spåranslutning, eller rent av mister den de hade. Nedläggningen av Sveriges järnvägsnät har spridits som en farsot under senare halvan av 1900-talet. Tänk ifall någon sa att landsvägen till ett samhälle, eller gatan till en industri skulle rivas upp, p.g.a. olönsamhet!

Det kanske är där skon klämmer. Vägarna finns redan - det anses självklart, något som inte ens behöver diskuteras. En service som samhället bjuder på nästan gratis (bara vägverkets budget är minst tiofaldigt högre än inkomsten från fordonsskatten, kommunernas gatuunderhåll tillkommer).

Driver man däremot spårtrafik, får man antingen själv bygga och underhålla spåren, utan statligt bidrag (exempelvis Norrköpings Spårvägar). Eller så måste man betala höga avgifter för att använda statens spår (så ser SJ:s verklighet ut). Kan det vara därför som järnvägen är "olönsam".


© Dags-Nytt 1976-2012