Du som är yngre än cirka 30 år kanske inte minns det här. Nämligen de obligatoriska listorna med olika tips om andra sidor på internet. Innan man blev helt blazerad. Innan allt fanns. Innan dagens välutvecklade sökmotorer. Det var fantastiskt bara det att det fanns en websida. Ännu mer imponerad blev man om den innehöll något vettigt. Den traditonen är bortglömd nu. Därför tog jag också sent om sider bort min länklista. Flera sidor finns i vilket fall inte ens längre. En annan orsak är att jag nämde ett par namn på personer, som skrev på internet. Det där med att nämna namn på icke tillfrågade individer gillas knappast av Polisen. Dags för lite självcensur. Folk i diktaturer är bra på det. Jag som växte upp i ett fritt land måste öva lite. Jag blir nog snart riktigt duktig.
Vi kan tänka oss tillbaka till 90-talet, när ingen visste vad man skulle använda internet till. Man kunde förstås skicka elektronisk post till Bill Gates och vår egen statsminister. Innan miljoner andra gjorde det, så kanske de rent av hade tid att svara. Tidningarna skrev ofta entusiastiskt om att man kunde delta i diskussionsgrupper med nobelpristagare. Tror inte vi vanliga är välkomna där idag. En internet-uppkoppling kunde kosta tusentals kronor per månad, och ett E-brev mer än brevporto.
En länk var ett tips om en sida man sett. Exempelvis kanske man fått nys om att Volvo hade skaffat sig en websida. Säg en sida med mörkblå bakgrund (alla webplatser hade svart bakgrund då, antagligen som motreaktion mot Windows). Kanske stod det Volvo med ljusblå bokstäver - möjligen t.o.m. i rätt typsnitt!!! nederst på sidan kanske det fanns telefonnummer och adress. Man skulle tycka att det var helt fantastiskt att Volvo tagit sig ut i den virtuella verkligheten. Man hade skrivit och tipsat alla man kände. De hade sen väntat tålmodigt vid datorn i 5 minuter, medan Volvos hemsida laddades. Sen hade man länge suttit andäktigt och tittat på den blå rutan med texten Volvo. Direkt hämtad från cyberrymden!!! OBS! detta är bara ett helt fiktivt exempel, och är inte alls avsett att misskreditera vare sig Volvo, eller deras samarbetspartner.
Det kanske hände sig så att man hittat SMHI på internet, med information om visningstider för väderprognoserna - på TV! återigen ett fiktivt, men fullt realistiskt exempel från denna tidsera.