Ojämlika färjor

Vilket skall vi börja med? Ja, varför inte problematiken med olika biljettpriser beroende på var man bor. Gotlandsbåten är inte gratis, som andra bilfärjor i landet. Men de som bor på Gotland åker förvisso fritt. Fast inte vi andra. Sist jag åkte - för cirka 15 år sedan - kostade det runt 500 kr. Jämförelsevis kostar det ibland så lite som 25 kr att åka med Ålandsfärjan. Här har man ju skattefri försäljning, med den påstådda avsikten att det skall bekosta trafiken (man MÅSTE ha minst en spritkasse för att tullen INTE skall bli nyfiken!). Därigenom får Ålands 25 000 invånare bättre förbindelser, än Gotlands 50 000.

Varje dag kör man till och med två färjor utan bilar, från Stockholm till Östersjön, där man kryssar runt på havet, för att slå ihjäl lite tid. Någon gång på småtimmarna gör man ett strandhugg på ett avlägset skär på Åland, för att få lov att köra skattefritt. Är det dåligt väder får man lov att låta bli detta symboliska strandhugg. Inte heller måste båten vara ute 24 timmar, som reglerna krävde förr. Det räcker med 22 timmar, så att båtarna kan gå runt en tur per dag.

Ur Svenskt perspektiv kan man undra ifall det inte hade varit mer motiverat att Europas enda undantag från skattefria färjor hade gällt Gotland? Fast Stockholmarna åker väl hellre på kryssning till "Åland". För det är väl rätt uppenbart att det är Stockholmarna det handlar om, och inte Ålänningarna?

Nästa exempel gäller Stockholms skärgård, där de som bor på öarna åker fritt. De utkvitterar helt enkelt ett gratis årskort, värt 9000 kr. De som inte bor på öarna får betala saftiga priser, som täcker upp för denna förlust. Faktiskt är det ett brott mot kommunallagen att jag som bor i ett miljonprogramsområde i Haninge kommun behandlas annorlunda, än de som också bor i Haninge kommun, men på en ö. Alla kommuninvånare skall behandlas lika. Inte då!

Naturligtvis är det därför det är så dyrt att åka. Själv måste jag betala 790 kr för ett månadskort i kollektivtrafiken på land, och ytterligare 750 kr för trafiken till sjöss. Båda drivs av landstinget. 1540 kr tillsammans. Inte så värst billigt, trots att politikerna skryter om att det just är unikt billigt att åka i Stockholm. Visst är väl skärgården en del av Stockholm! I exempelvis Göteborg kostar förvisso ett månadskort 1685 kr (2015), men då gäller det allt: spårvagn, buss, pendeltåg, flygbuss, fjärrtåg, skärgårdsbåt i hela länet.

Dags för nästa märkliga tradition. Bilfärjor är gratis, och körs som regel dygnet runt. Personfärjor kostar alltid pengar, och körs aldrig nattetid. Alla känner till att det är så - men varför denna skillnad. Är det så synd om alla bilister, ifall även de skulle betala för att släpa runt på inte mindre än ett par ton plåt, förutom sin egen försoffade feta lekamen? De måste också få lov att vara ute på natten, medan jag som går till fots, har utegångsförbud mellan spöktimmen och sjubläcket.

Sveriges färjor är i sanning väldigt ojämlika. När tänker någon politiker ta tag i den frågan?



© Dags-Nytt 1976-2015