Ökad service - minskad arbetslöshet

Ibland har jag som spärrvakt tänkt på något riktigt extremt. -Kanske som att bemanna 130 stationer i Göteborgs spårvägsnät? (Behövs det?)

I stockholm är det verklighet på 99 av tunnelbanans 100 stationer, och flertalet av pendeltågens stationer också.

Nej, jag tänkte faktiskt på busstrafiken (man kan inte köpa biljett ombord). DET låter extremt. Eller är det så omöjligt och orimligt?

Säg att det bor nästan 2 miljoner i Stockholms län. Om cirka 10 % är arbetslösa, så gör det väl runt 200.000.

Det finns 10.000 busshållplatser i Stockholms län, alltså SL-området. Låt säga att vi bemannar ALLA dessa HELA trafikdygnet (hick!). Detta gör drygt fyra heltidstjänster per hållplats. Nej, vi tar i ordentligt. Säg att vi gör som på Istanbuls spårvagnshållplatser: EN kur där man köper biljetten, och EN där man stämplar den. Likadant för vardera riktningen!

4 personer gånger 4 kurer gånger 10.000 busshållplatser. 160.000 nya jobb! Ändå går 40.000 arbetslösa. då fattar väl var och en vilken ofantlig outnyttjad resurs dessa människor utgör. Folk som Du och jag, men som inte får vara med i samhället! Ur Göteborgskt perspektiv är mitt jobb naturligtvis helt onödigt och bortkastat. Men kanske gör jag någon nytta ändå. Istället för att gå arbetslös. Det gjorde jag ju i Göteborg i 9 år. Innan jag flyttade till Fjollträsk (Stockholm).

P.S. Det här skrev jag till och med på arbetstid. Berätta det inte för någon.



© Dags-Nytt 1976-2013